رییس‌جمهوری روسیه: ما نباید وارد جنگی دیگر شویم

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

ولادیمیر پوتین در اظهاراتی یک‌بار دیگر با انتقاد از خروج برنامه‌ریزی شده اغلب سربازان ناتو از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ عنوان داشت که این سازمان می‌بایست تا زمانی که ماموریت خود را برای تضمین ثبات به پایان نرسانده، همچنان در افغانستان بماند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در اظهاراتی تاکید کرد کرملین از خروج زودهنگام ایتلاف ناتو از افغانستان نگران است و علت این نگرانی گسترش خشونت شبه نظامیان و قاچاق مواد مخدر در جنوب روسیه است.
پوتین در ملاقات با سربازان چترباز روسی در شهر اولیانوفسک تاکید کرد: واقعا مایه تاسف است که بسیاری از شرکت کننده‌گان در عملیات افغانستان اکنون به فکر خروج از این کشور هستند. آن‌ها این مسوولیت را قبول کرده‌ و باید تا پایان آن را انجام دهند.
پوتین افزود: اگر در افغانستان نظمی وجود نداشته باشد مرزهای جنوبی ما نیز آرام نخواهند بود. رهبران کنونی افغانستان برای کنترل کردن اوضاع مشکلاتی خواهند داشت. کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور دارند و در حال اجرای این وظیفه هستند.
وی تاکید کرد: ما باید به ناتو کمک کنیم. ما نباید بار دیگر وارد جنگی در افغانستان شویم و باید بگذاریم آنها در افغانستان بمانند و بجنگند.
اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ جنگی ویرانگر را در افغانستان آغاز کرد اما با وجود این روسیه پس از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ از شرکت دادن سربازان خود در حمله به رهبری امریکا به افغانستان خودداری کرد. اما از طرف دیگر مسکو از عملیات‌های ناتو با اجازه دادن به این سازمان به استفاده از خاک خود برای نقل و انتقالات حمایت کرده است.
روسیه این حمایت‌های خود را با توافقی که روز چهارشنبه اجرایی شد و به ناتو اجازه داد تا از مبدا شهر اولیانوفسک برای اعزام محموله‌های غیر مرگبار به افغانستان و یا خارج ساختن آنها از افغانستان با شبکه ریلی و هوایی روسیه استفاده کند، گسترش داد.
مسیرهای نقل و انتقال تدارکات برای عملیات‌های ناتو در افغانستان و برنامه‌ریزی برای خروج از این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.
پوتین تاکید کرد که توافق برسر استفاده از شهر اولیانوفسک در حقیقت به نفع روسیه است توافقی که با انتقاد کمونیست‌ها مبنی بر اینکه روسیه به دشمن خود اجازه استفاده از خاکش را داده، همراه بود.
پوتین عنوان داشت: این توافق مطابق با منافع ملی ما است. ما نسبت به بسیاری مسائل دیگر اختلاف داریم. ما رویکردها و آراء متفاوتی داریم.
پوتین همچنین بار دیگر از ناتو به عنوان بازگشتی به گذشته و به زمان جنگ سرد یاد کرد.
پوتین افزود: ما با آنها به همکاری درخصوص دیگر زمینه‌ها همچون مبارزه با دزدان دریایی، تروریسم بین‌المللی و جرایم سازمان یافته ادامه خواهیم داد. اما ما همواره منافع ملی خود را به پیش خواهیم برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.