افغانستان بار دیگر لانۀ تروریست‌ها نخواهد شد!

- ۰۵ حوت ۱۳۹۱

نشست سران ناتو در بروکسل که در آن بر حمایت از ارتش و پولیس افغانستان تا سال ۲۰۱۸ تأکید شده، برای مردم افغانستان امیدوارکننده و حاملِ این پیام است که افغانستان بار دیگر به لانۀ تروریست‌ها بدل نخواهد شد.

شماری از آگاهان سیاسی- نظامی می‎گویند هرچند تا کنون دولت افغانستان نتوانسته است از امکانات جامعۀ جهانی در راستای بهبود حکومت‎داری خوب، مبارزه با فساد و مواد مخدر استفاده ببرد، اما امیدوار هستیم که دولت آیندۀ افغانستان قادر به انجام چنین کاری گردد.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی می‌گوید: سران ناتو روی آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۱۸ بحث و گفت‎وگو کردند و به نتایجی نیز دست یافتند که نتیجه‌اش به سود کشور ما خواهد بود. اما مسالۀ مهم تواناییِ استفاده از کمک‌های جامعۀ جهانی است، که متأسفانه حکومت افغانستان این توانایی را ندارد.
کوهستانی افزود: افغانستان با انجام مکلفیت‌هایی مانند مبارزه با فساد، مبارزه با هراس‌افکنی، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر و ایجاد حکومت‌داری خوب، می‌تواند این کمک‌ها را به دست بیاورد.
این آگاه نظامی می‌گوید: حکومت افغانستان در انجام تعهداتی که در نشست‌های گذشته به جامعۀ جهانی سپرده بود، ناکام بوده است؛ بنابراین شاید این‌بار هم به دلیل بی‌کفایتی حکومت، سطح کمک‌های سپرده شده به افغانستان کاهش پیدا کند و یا تغییراتی در آن به میان آید. ولی این امیدواری نیز وجود دارد که نظام سیاسی‌یی که پس از سال ۲۰۱۴ شکل می‌گیرد، بتواند اعتماد جامعۀ جهانی را به دست آورده و روابط دولت افغانستان به شکل دایمی با جامعۀ جهانی ادامه یابد.
در این حال، او با اشاره به رهایی طالبان از زندان‌های پاکستان و مأموریت تازۀ ناتو در جنگ با هراس‎افگنی گفت: رهایی طالبان از زندان‌های پاکستان و پیوستن آنان به صفوف جنگ، سنگر هراس‌افگنی را تقویت خواهد کرد و نیروهای ناتو را در سال پیش رو در برابر یک جبهۀ جدید قرار خواهد داد.
در همین حال، محمود صیقل آگاه امور بین‌الملل، کمیت و کیفیت ارتش و پولیس افغانستان را وابسته به همکاری پاکستان در مبارزه با هراس‌افگنی دانسته و می‌گوید: در گذشته پاکستان بر جامعۀ جهانی فشار آورده بود که نه تنها نیروهای امنیتی افغانستان را افزایش نبخشند، بل تجهیزات لازم نیز در اختیار آنان قرار ندهند. اما ناتو بارها گفته است که تعداد نیروهای امنیتی افغانستان با تهدیدات جاری مرتبط می‌باشد و اگر پاکستان ضمانت کند که این تهدیدات کاهش می‌یابند، نیروهای امنیتی افغانستان نیز مختصر خواهند شد، در غیر آن باید تعداد نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یابد.
آقای صیقل می‌افزاید: چنین به نظر می‌آید که سران ناتو در این نشست روی این مسأله تأکید داشتند که اگر پاکستان به مذاکرات تن ندهد، تعداد نیروهای امنیتی افغانستان افزایش خواهد یافت و جامعۀ جهانی با نیروهای افغان از لحاظ تجهیزات نیز همکاری خواهد کرد؛ یعنی مسالۀ تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان یک ابزار فشار بالای پاکستان استفاده خواهد شد.
او خاطرنشان می‌کند: من فکر می‌کنم که اگر تجهیزات لازم در اختیار نیروهای امنیتی قرار گیرد، به مراتب بهتر از افزایش شمار نیروهای امنیتی خواهد بود؛ ولی کمیت و کیفیت نیروهای امنیتی ما به میزان تهدیداتی که از سوی کشورهای همسایه نسبت به افغانستان وجود دارد، منوط می‌باشد.
این آگاه بین‌الملل هم‌چنان افزود: می‌توان گفت که مسالۀ مهم در نشست سران ناتو، بررسی تجهیزات و تمویل و حفظ ۳۵۲ هزار نیروی امنیتی کشور تا سال ۲۰۱۸ بوده است که سران ناتو در این خصوص در نشست بروکسل به توافقی دست نیافته‌اند.
هم‌چنان احمد سعیدی، آگاه مسایل منطقه می‌گوید: سخنان وزیر دفاع امریکا در نشست سران ناتو در بروکسل، گواه این بود که جهان اجازه نخواهد داد که افغانستان یک بار دیگر لانۀ تروریست‌ها شود.
اما آقای سعیدی می‌افزاید: متأسفانه ارتش فعلی ما، یک ارتش قومی و تنظیمی است، اما با آن‌هم اگر نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۱۸ درست اکمال گردند، می‎توان به دفاعِ آنان از منافع ملی افغانستان امیدوار بود.
او هم‌چنان خاطرنشان کرد که به این دلیل که حکومت افغانستان فاقد یک استراتژی ملی و سیاست خارجیِ فعال است، بسیار بعید به نظر می‌رسد که از چنین نشست‌هایی بتواند به نفع افغانستان و منافع ملی سود بَرد.
انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان پس از سال ۲۰۱۴، حملات سربازان افغان علیه نظامیان خارجی و تجهیز و تمویل نیروهای افغان تا سال ۲۰۱۸، از مسایل مهم نشست سران ناتو عنوان شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.