وزارت داخله: در انتخابات از تذکره‎های الکترونیکی استفاده می‌‎شود

- ۰۶ حوت ۱۳۹۱

وزارت داخله می‌گوید که برنامۀ توزیع تذکره‌های الکترونیکی را برای شهروندان کشور در روزهای نخست ماه حمل سال ۱۳۹۲ آغاز می‌کنند.
مقام‎های این وزارت گفته‌‎اند، تا پایان سال ۱۳۹۲ هجری شمسی برای ۱۴ میلیون شهروند واجد شرایط تذکره‌های الکترونیکی توزیع می‌گردد.
میرزا محمد یارمند معاون وزارت داخله روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که برنامۀ توزیع تذکره‌های الکترونیکی در روز‌های اول ماه حمل سال ۱۳۹۲ آغاز می‌گردد.
به گفتۀ آقای یارمند، تلاش می‌شود که در مرحلۀ اول این برنامه، تذکره‌های الکترونیکی برای افراد واجد شرایط رای دهی که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اشتراک می‌کنند، توزیع گردد.
او گفت: «پروگرام انتخابات ریاست‌جمهوری با پروگرام تذکره الکترونیکی جداگانه است و همگون نیز است، اگر ما بتوانیم تعداد افراد واجد شرایط رای‌دهی را تا شروع انتخابات تذکره بدهیم انتخابات یقیناً با استفاده از تذکره الکترونیکی دایر می‌شود، و اگر ما بتوانیم نصف افراد واجد شرایط را تذکره بدهیم باز هم به اساس تذکره الکترونیکی انتخابات دایر می‌شود.»
آقای یارمند همچنان گفت که این پروسه نخست از شهر کابل آغاز و سپس در ولایات شرقی، جنوب، شمال و غربی افغانستان تطبیق می‌گردد.
توزیع تذکره الکترونیکی برای مردم پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از خواست‌های اساسی جریان‎های سیاسی در کشور خوانده می‌شود.
آنان به این باور اند که با توزیع تذکره‌های جدید، جلو تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ هجری شمسی تا حدی گرفته خواهد شد.
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گوید که ۹۵ درصد کارهای تخنیکی برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی تکمیل گردیده است.
ایمل مرجان رییس عمومی تکنالوژی معلوماتی این وزارت گفت: توزیع تذکره‌های الکترونیکی در کارهای اداری مردم سهولت‌های زیادی را ایجاد می‌نماید.
او گفت: «این سیستم که حالا ایجاد گردیده، از آن در آینده در تمام خدمات دولتی کار گرفته می‌شود، به گونۀ مثال معلومات در مورد پدر و اولادهای یک فامیل در یک فایل گنجانیده می‌شود، همین معلومات در آینده برای اجرای قباله‌ها، خدمات صحی، معارف، تحصیلات عالی کار گرفته می‌شود.»
وزارت داخله افغانستان می‌گوید که برای پیش‌برد کار توزیع تذکره‌های الکترونیکی در سرتاسر کشور، بیش از پنج هزار نفر را استخدام می‌کند.
حکومت افغانستان درحالی از آغاز برنامه توزیع تذکره‌های الکترونیکی تا چند روز دیگر خبر می‌دهد که در بسیاری از مناطق کشور مشکلات امنیتی وجود دارند.
برخی از آگاهان می‌گویند که مشکل نا امنی ممکن سبب گردد تا حکومت نتواند به تمام مردم در افغانستان قبل از رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری تذکره توزیع نماید.
اما به باور وزارت داخله افغانستان، توزیع تذکره های الکترونیکی یک برنامه ملی است و به همین دلیل هیچ مشکلی امنیتی پیش روی این برنامه وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.