با عزل وزیران داخله و دفاع تلاش نفوذی‌های ISI به کرسی نشست

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

شهرام

سلب صلاحیت وزرای دفاع و داخله، از سوی برخی کشورهای خارجی به ویژه آی‌اس‌آی پاکستان برنامه‌‌ریزی شده بود.
شماری از نمانده‌گان مجلس با بیان این مطلب می‌گویند که نفوذی‌های آی‌اس‌آی پاکستان، بر مجلس نماینده‌گان فشار وارد کردند تا دو مقام ارشد حکومت، به خصوص وزیر داخله افغانستان را سلب صلاحیت کنند.
ستر پاسوال بسم‌الله محمدی و سترجنرال عبدالرحیم وردک وزرای داخله و دفاع ملی افغانستان، روز گذشته از سوی مجلس نماینده‌گان از وظایف‌شان برکنار شدند.
به گفته برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان، در زمینۀ کنارزدن این دو مقام ارشد امنیتی، سازمان‌های استخباراتی کشورهای خارجی، به‌ خصوص آی‌اس‌آی پاکستان نقش داشت.
فرهاد مجیدی نمایندۀ هرات در مجلس با اشاره به برکناری وزیر داخله و دفاع، به روزنامه ماندگار گفت که حلقات استخباراتی کشورهای بیرونی، به خصوص پاکستان، در ادارات دولتی و حتا در مجلس نماینده‌گان افغانستان نفوذ دارند.
فرهاد مجیدی می‌گوید: سلب صلاحیت‌شدن دو وزیر ارشد حکومت توطیه بزرگی بود که توسط چند نفر وکیل در مجلس عملی شد؛‌ برخی از وکلای مجلس، جهت سلب صلاحیت این دو مقام، از کشورهای بیرونی دستور گرفته بودند.
مجیدی تاکید کرد: ‌نفوذ آی‌اس‌آی پاکستان در دستگاه‌های حکومتی و مجلس نماینده‌گان خیلی گسترده است.
این عضو مجلس افزود: «نفوذی‌های آی‌اس‌آی در شورای ملی، به این دو مقام ارشد امنیتی به‌ خاطری رای عدم اعتماد دادند که می‌خواهند دامن ناامنی‌های افغانستان را به سوی آسیای میانه هم بکشانند.»
به گفته فرهاد مجیدی، ‌موضوع دیگری که باعث سلب صلاحیت این دو مقام شد مشکلاتی بود که در دو طرف خط دیورند وجود داشت.
آقای مجیدی می‌افزاید‌: نفوذی‌های آی‌اس‌آی می‌خواستند از زبان وزیر داخله و وزیر دفاع این را بشنوند و اسناد تهیه کنند که در ناامنی افغانستان تنها گنه‌کار پاکستانی‌ها نبوده؛ بلکه مقامات دولتی افغانستان نیز گنه‌کار هستند.
به باور آقای مجیدی، برخی از نماینده‌ها رای عقده‌مندانه دادند چرا که این دو مقام، به‌خصوص وزیر داخله، اقوام و بسته‌گان این وکلا را که لیاقت نداشتند در پست‌های مهم و کلیدی مقرر نکرده بود.
او گفت: «به‌ صراحت می‌توانم بگویم وکلایی که به سلب اعتماد این دو مقام رای دادند وابسته به شبکه‌های استخباراتی برخی از کشورهای خارجی به خصوص آی‌اس‌آی پاکستان هستند که این دومقام، مانع نفوذ آن‌ها در چوکات حکومت می‌شدند.»
به گفته فرهاد مجیدی، نفوذی‌های آی‌اس‌آی در مجلس و ریاست‌جمهوری در صدد جای‌گزین کردن افرادی هستند که بیشتر بتوانند خوش‌خدمتی این سازمان(آی‌اس‌آی) را بکنند و باعث ایجاد هرنوع ناامنی در داخل کشور شوند.
آقای مجیدی از رییس‌جمهور می‌خواهد که در حصه انتخاب وزرای بعدی داخله و دفاع، تحت تأثیر حلقات استخباراتی کشورهای بیرونی قرار نگرفته و مانند یک افغان اقدام کنند.
در همین حال، ذکیه سنگین نماینده پروان در مجلس می‌گوید که آی‌اس‌آی پاکستان جهت سلب صلاحیت این دو مقام ارشد حکومت بیشتر کار کرده است.
او می‌گوید:‌ برخی از نماینده‌های مردم به اساس عقده‌های شخصی رای عدم اعتماد دادند.
او تاکید کرد:‌ در قسمت سلب اعتماد وزیر داخله خیلی جانب‌دارانه عمل شد.
او گفت:‌ مجلس نماینده‌گان حمله‌های راکتی پاکستان را بهانه قرار داده و به اساس عقده‌های شخصی، وزرای داخله و دفاع را استیضاح و سلب صلاحیت کردند.
بانو سنگین تصریح کرد: «وکلای برخی از ولایات افرادی را به وزیر داخله معرفی کرده بودند که در پست‌های فرماندهی پولیس ولایات و آمر حوزه گماشته شوند؛ مگر نسبت نداشتن لیاقت و ظرفیت‌کاری از سوی وزیر داخله پذیرفته نشدند، بدین لحاظ به اساس عقده‌های شخصی او را سلب اعتماد کردند.»
وزیران امور داخله و دفاع دیروز از سوی اعضای مجلس نماینده‌گان سلب صلاحیت شدند.
عبدالرحیم وردک با گرفتن ۷۲ رای تایید، ۱۴۶ رای رد، ۹ رای باطل و سفید و بسم‌الله محمدی وزیر امور داخله با اخذ ۹۰ رای تایید، ۱۲۶ رای رد، ۱۲ رای سفید و باطل سلب صلاحیت شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.