پرسش‌های داغی که باید در اولین جلسه از نامزدتان بپرسید!

- ۰۸ حوت ۱۳۹۱

چه‌گونه و با چه پرسش‌هایی باید بفهمیم طرف مقابل برای زنده‌گیِ ما مناسب است یا خیر؟
دختر و پسری که قرار است با هم ازدواج کنند، در اولین جلسه قبل از ازدواج بایستی در چه زمینه‌هایی با هم صحبت کنند؟ چه سوال‌هایی بپرسند تا بفهمند که شخصِ ایده‌آلِ یکدیگر هستند؟
در مورد انتخاب همسر باید از فکتورهای گوناگونی استفاده کرد. به عبارت دیگر، همسر مورد نظر را نمی‏توان صرفاً با طرح چند پرسش آن‌هم در یکی دو جلسه، شناسایی کرد. چه این‌که این جلسات بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و طرفین به‌خاطر برخوردهای اولیه ممکن است خیلی خوب نتوانند همدیگر را ارزیابی کنند. لذا علاوه بر این جلسات گفت‌وگو، باید راهکارهای مطمین‏تری را ضمیمه کرد تا در مجموع به یک نتیجه مطلوب رسید و آگاهانه دست به انتخاب زد.
به نظر می‏رسد که یکی از بهترین راه‌های شناخت همسر، شناخت خانواده او می‏باشد. چه این‌که همسر محصول یک خانواده است و اگر خانواده مناسب باشد تا حدود زیادی می‏توان به محصولاتِ آن نیز اطمینان داشت. راه شناسایی خانواده، استفاده کردن از افراد مجرب، آگاه و دلسوز و در عین حال رازدار و مطمین است.
یکی دیگر از راه‌های انتخاب همسر مناسب، داشتن آگاهی‌های لازم از همسر مطلوب و ایده‌آل می‏باشد و لازمه این کار، مطالعه کتاب‌هایی در این زمینه است.
هم‌چنین مشورت کردن با افراد کارشناس و مجرب، اطلاعات بسیار ارزشمندی را می‏تواند در اختیار انسان بگذارد، بعد از این‌که مجموعه‏یی از اطلاعات را از طریق خانواده، مشورت با افراد کارشناس و مجرب و مطالعه به‌دست آوردید، آنگاه نوبت به جلسات حضوری و گفت‌وگو می‏رسد. طبیعی است که اگر این فرآیند به صورت صحیح و دور از احساسات انجام بگیرد، درصد بالایی از اطلاعات لازم برای انسان فراهم می‌شود.
در جلسات حضوری بیشتر باید توجه به مسایلی مانند: تعادل روحی، سلامت جسمانی، قیافه ظاهری و نگاه کلی فرد به زنده‌گی، مورد توجه قرار گیرد. برای به‌دست آوردن تعادل روحی که اهمیت بسیار زیادی دارد، باید رفتار فرد را مانند نحوه سخن گفتن او، انسجام کلامی او، طریقه نشستن و حرکات و سکناتِ او مورد توجه قرار داد. اگر در این گونه امور وضعیت عادی داشت تا حدودی می‏توان به تعادل روحیِ او نیز پی برد.
موضوعات و سوالات قابل طرح در این گونه گفت‌وگوها مختلف است. زیرا افراد عقیده‌ها، آرمان‌ها، هدف‌ها و خواسته‌های آنان گوناگون است. اما بعضی از مطالب عمومی بوده و می‌توان آن‌ها را طرح کرد که عبارت‌اند از:
۱ـ سوال از خط مشی کلی زنده‌گی آینده و این‌که زنده‌گی را بر چه مبنایی می‌خواهید استوار و اداره کنید؟ مثلاً: تا چه اندازه به قوانین و دستورات اسلام و تکالیف عملی و دینیِ آن پای‌بند هستید و می‌خواهید تا چه اندازه زنده‌گی را بر اساس آن بنا کرده و در تصمیم‌گیری‌ها، آن‌ها را مورد توجه قرار دهید؟
۲ـ پرسش از اهداف آینده: هدف‌هایی که قصد دارید در زنده‌گی آینده دنبال کنید، چیست؟ و یا درباره هر یک از آرمان‌ها و هدف‌های تحصیلی، اخلاقی، اجتماعی، شغلی و… به شکل جزیی‌تر سوال صورت گیرد. مثلاً: تا چه اندازه به ادامه تحصیل و پیشرفت علمی پای‌بند هستید؟ به چه شغلی علاقه‌مند بوده و آن شغل چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد، و از نظر اخلاقی تا چه اندازه به دستورهای اخلاقی و آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی توجه دارید؟
۳ـ پرسش از صفات اخلاقی و خصوصیات فردی یکدیگر.
۴ـ پرسش از خواسته‌ها و انتظارات طرفین از یکدیگر. مثلاً: از همسر مطلوب خود چه انتظاری دارید؟
۵ـ پرسش از چه‌گونه‌گی برخورد و رفتار و میزان ارتباط با خانواده و بسته‌گان و خویشان یکدیگر.
۶ـ پرسش از نظرات یکدیگر درباره شیوه تربیتی فرزندان آینده.
۷ـ پرسش از عیوب و نواقص و بیماری‌های مزمنِ یکدیگر.
لازم به ذکر است در چنین جلسه‌یی باید دو طرف صادقانه از حقایق و ویژه‌گی‌های واقعیِ یکدیگر خبر دهند و در صدد گمراه کردن یا فریب دادنِ یکدیگر برنیایند، بلکه باید با کمال شجاعت و به‌طور صادقانه پاسخ‌گوی پرسش‌های یکدیگر باشند.
منبع: برنا نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.