گنجینه نفیس آثار باستانی کشور به کابل بازگشت

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

صدها قطعه از آثار گرانبهای باستانی افغانستان روز یکشنبه به موزیم ملی کشور بازگشتانده شد. این آثار در طول جنگ‌های داخلی از افغانستان ربوده شده بودند.
بسیاری از ۸۴۳ قطعه آثار باستانی هنگامی به دست آمدند که این آثار به بریتانیا قاچاق شده بودند. برخی دیگر از قطعات کهن توسط افراد مستقل از بازار سیاه به دست آمده اند.
در زمان جنگ داخلی افغانستان در دهه ۹۰ میلادی حدود ۷۰ درصد از گنجینه کهن افغانستان از موزیم این کشور به تاراج رفته و به کشورهای دیگر قاچاق شد.
موزیم بریتانیا در مراسم تحویلدهی این آثار گفت که این گنجینه شامل «نمونه‌های نفیس» از عاج‌های بگرامی (مجسمه‌های ساخته شده از عاج) و خاتم کاری است که از قرن اول میلادی به جای مانده اند.
در این گنجینه مجسمه‌های بودا از قرن‌های دو و سه میلادی، عصر برونز باختری، سکه های یونانی- باختری و سکه‌های اسلامی قرون وسطی به چشم می‌خورند.
افغانستان در مسیر جاده ابریشم کهن قرار داشته است که در واقع پلی بود که تاجران غربی برای دادوستد با شرق از آن عبور می‌کردند. پیش از آن که در قرن هشتم اسلام به افغانستان بیاید، آیین بودایی در این سرزمین رونق فراوانی داشت.
مجسمه های بزرگ بودا در بامیان در کنار چندین معبد بودایی کشف شده، از مهمترین آثار به جای مانده از دوران پیش از اسلام افغانستان هستند. مجسمه ۵۳ متری بودا در سال ۲۰۰۱ توسط رژیم طالبان تخریب شد.
گنجینه نفیس و بینظیر طلا که حدود ۲۰۰۰ سال عمر دارد از دوران باختری با بیش از ۲۰ هزار قطعه زینتی برجای مانده است. این گنجینه در زمان جنگ داخلی توسط کارکنان موزیم پنهان شد و از چپاول دور ماند. این گنجینه بی‌نظیر طلا در سال ۲۰۰۶ در نقاط مختلف جهان به نمایش گذاشته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.