ریاست‌جمهوری خواستار واگذاری قطعات افغانی نیروهای ایتلاف شد

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی با صدور حکمی خواستار پایان عملیات «ساختارها و قطعاتی» شده است که توسط نیروهای بین‌‍المللی در افغانستان ایجاد شده اند. او دستور داده که این نیروها در تشکیلات امنیتی افغانستان مدغم شوند.
آقای کرزی با صدور حکمی خواستار پایان عملیات «ساختارها و قطعاتی» شده است که توسط نیروهای بین‌المللی در افغانستان ایجاد شده اند. او دستور داده که این نیروها در تشکیلات امنیتی افغانستان مدغم شوند.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز پنج شنبه خبر داد که حامد کرزی به این منظور هیأتی را تحت ریاست داکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، موظف کرده است.
دفتر حامد کرزی در اعلامیه‌یی گفته است که این هیات «وظیفه دارد تا آن عده قطعات مسلح خارج از تشکیلات نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی افغانستان را که تحت نام قطعات امنیتی افغان توسط قوای ایتلاف بین المللی ایجاد شده و فعالیت دارند، تثبیت نموده، آن‌ها را به نهادهای امنیتی کشور ادغام نماید».
براساس اعلامیه دفتر ریاست جمهوری، این هیات از نیروهای بین المللی تقاضا می‌کند تا گروه‍‌های مسلحی را که خود آن‌ها ایجاد کرده اند، در ظرف سه ماه به نهادهای امنیتی افغانستان تسلیم کنند. در ترکیب این هیأت مقام‌هایی از وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی افغانستان شامل اند.
این دومین دستور شدید حامد کرزی در پیوند به فعالیت نیروهای بین المللی در افغانستان است. او روز یک شنبه دستور داد که همه نیروهای ویژه ایالات متحده امریکا در ظرف دو هفته از ولایت میدان وردک بیرون شوند. کرزی این نیروها را به انجام عملیات هایی متهم کرده است که منجر به «مرگ و ناپدید شدن افراد ملکی می‌گردد».
ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی گفت که این تصمیم بعد از آن گرفته شد که حکومت چندین مورد شکایت از بدرفتاری سربازان امریکایی دریافت کرد.
در مورد شمار «نیروهای افغان خارج از تشکیلات دولت» اطلاعاتی در دست نیست، اما حکومت حکومت افغانستان می‌گوید امریکایی‌ها در چهارچوب نیروهای ویژه خود شماری از افغان‌ها را نیز استخدام کرده اند که مرتکب بدرفتاری شده اند.
ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی گفته است که در چوکات نیروهای ویژه امریکایی، بعضی افغان‌ها هم شامل هستند که «به خانه‌های مردم می‌روند، خانه‌ها را تلاشی می‌کنند، مردم را مورد آزار و شکنجه قرار می‌دهند و حتا باعث مردم ملکی نیز شده اند».
حامد کرزی این تصمیم‌ها را در زمانی می‌گیرد که کابل و واشنگتن در مورد یک توافقنامه امنیتی در گفت‌وگو می‌باشند. این توافقنامه چه‌گونگی حضور نظامی امریکا در افغانستان را برای بعد از سال ۲۰۱۴ مشخص می‌سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.