۵ روش برای تحسین و تقدیر از کارمندان

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

بخش نخست
ماری کِی اش (Mary Kay Ash) صاحب لوازم‌ آرایش معروفِ ماری کِی گفته است: «دو چیز هست که مردم بیشتر از پول و درآمد بالا می‌خواهند… یکی شناخت و دیگری تحسین.» یکی از مهم‌ترین عوامل انگیزه‌دهنده به کارمندان، همیشه تحسین و تشویق به‌خاطر درستیِ انجام کار بوده است. این همیشه از پول مهم‌تر بوده است.
اما چرا مدیران، رؤسا، مالکان و کارفرمایان از آن زیاد استفاده نمی‌کنند؟ بعضی می‌گویند چون نمی‌دانند چه‌طور باید از کار کارمندان خود قدردانی کنند. بعضی هم نمی‌دانند که برای تشویق و قدردانی از کارمندانِ خود در محیط کار چه می‌توانند انجام بدهند. و خیلی‌ها هم آن‌قدر مشغله دارند که اصلاً حواس‌شان به این مهم نیست.
این یکی از بدترین گناهان مدیران است که آن‌قدر مشغله داشته باشند که قدردانی از کارمندان‌شان و تشویق و تحسینِ آن‌ها به‌خاطر کارهای خوب‌شان را فراموش کنند.
در زیر به ۵ راز انگیزه‌دهنده برای قدردانی صمیمانه که تیم کاریِ شما را برای رسیدن به سطح موفقیت بالاتر تشویق می‌کند، اشاره می‌شود:

جزیی بیان کنید
برای این‌که رفتار و عملی را دوباره از کارمندتان ببینید، باید به او نشان دهید که دقیقاً قدردانِ کدام عملِ او هستید. به عنوان مثال، قدردانی‌های معمول این‌طور هستند:
مدیر: «جمشید، امروز کارت فوق‌العاده بود. همین‌طور ادامه بده.»
جمشید: «تشکر.» (جمشید به این فکر می‌کند که مدیر از کدام کارِ او قدردانی می‌کند.)

روش صحیح
مدیر: «جمشید، گزارشِ امروزت بسیار عالی بود. فکر می‌کنم وقت زیادی برای آن گذاشته بودی، چون همه جزییات را خیلی خوب مطرح کرده بودی. واقعاً از تلاشت خُرسند و سپاس‌گزارم.»
جمشید: «از این‌که متوجه شدید که چه‌قدر برای آن گزارش وقت گذاشته بودم، خوشحالم. سپاس فراوان.» (جمشید به این فکر می‌کند که مدیر واقعاً گزارش را مطالعه کرده و از تلاشش ممنون است و دوست دارد دوباره آن کار را تکرار کند.)
همین‌طور که می‌بینید، کارمند متوجه شده است که مدیرش از کدام کارِ او راضی و خُشنود است و انگیزه لازم برای تکرار آن را پیدا می‌کند.

به‌موقع باشید
دقت کنید که قدردانیِ شما باید بلافاصله بعد از آن عمل باشد. هرچه فاصله زمانی بین قدردانی و عمل مورد نظر بیشتر شود، تاثیر آن برای انگیزه دادن به کارمند کمتر خواهد شد.
مدیر: «جمشید، گزارشی که شش‌ماه پیش تهیه کرده بودی، عالی بود. به کارت ادامه بده. تشکر.»
جمشید: «ممنونم ولی منظورتان کدام گزارش است؟»
سعی کنید قدردانی‌یی که انجام می‌دهید به‌موقع باشد، حتا اگر مجبور شوید به‌خاطر آن کار دیگری را رها کنید. چرا که شما موظف هستید برای کارهای خوبِ کارمندان‌تان وقت بگذارید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.