رییس شورای علمای پاکستان: انجام حملات انتحاری در افغانستان جایز و در پاکستان ناجایز است

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

رییس شورای علمای پاکستان می‌گوید که انجام حملات انتحاری در افغانستان، کشمیر و فلسطین جایز و در پاکستان ناجایز است.
علامه طاهر اشرفی همچنان گفته است که علمای پاکستانی به دلیل مخالفت علمای افغانستان با حضور طالبان در نشست علمای دو کشور در کابل، این نشست را تحریم کرده اند.
رییس شورای علمای پاکستان در مصاحبه‌یی با بی بی سی گفت که نبود یک راهکار مشخص نزد علمای افغانستان برای نشست علمای دو کشور، دیگر دلیل اشتراک نکردن آنان در این نشست است.
حدود سه ماه پیش وزیران خارجه افغانستان و پاکستان در نشستی در اسلام‌آباد به برگزاری کنفرانسی با اشتراک علمای دینی افغانستان و پاکستان در کابل، به توافق رسیدند.
این نشست قرار بود در ۲۱ اپریل سال روان میلادی به هدف بحث در مورد حملات انتحاری و خشونت علیه غیرنظامیان برگزار شود، اما به نظر می‌رسد که بنا بر مخالفت اعضای شورای علمای پاکستان این نشست برگزار نخواهد شد.
رییس شورای علمای پاکستان می‌گوید که آنان شرایط‌شان را برای شرکت در کنفرانس علمای دو کشور در کابل مطرح کرده اند.
علامه طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان در پاسخ به این سوال که چرا علمای پاکستان دعوت به اشتراک در کنفرانس روحانیون دو کشور در کابل را نپذیرفتند، گفت که “علمای افغانستان برنامه مشخصی نداشتند”.
آقای اشرفی گفت که روحانیون پاکستانی برای برگزاری این کنفرانس روی پنج نقطه تاکید کردند اما پیش شرط‌های آنان از جمله حضور اعضای گروه طالبان در این کنفرانس، از سوی علمای افغانستان تغییر داده شد و به همین دلیل آنان از شرکت در نشست علما در کابل خودداری کردند.
اما اعضای شورای علمای افغانستان این دلایل را “بهانه‌جویی ملاهای پاکستانی” برای شرکت نکردن در این نشست توصیف می‌کنند و می‌گویند که آنان از گروه طالبان نیز دعوت کرده اند که در این نشست شرکت کنند.
شورای علمای افغانستان می‌‎گوید که روحانیون پاکستان با ارسال نامه‌یی به قیام‌الدین کشاف رییس این شورا، نشست علمای دو کشور را که قرار بود در کابل برگزار شود، بنابر دلایلی تحریم کرده‌اند.
مولوی شهزاده شاهد، از سخنگویان این شورا به بی‌بی‌سی گفت: “دلایل علمای پاکستان برای شرکت نکردن در این نشست منطقه‌یی، قانع‌کننده نیست، زیرا قرار نبود که در این نشست بر علیه طالبان فتوای دینی صادر شود.”
رییس شورای علمای پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان یک عالم دینی حمله انتحاری را جایز می‌دانید گفت: “حمله انتحاری در افغانستان، فلسطین و کشمیر روا و جایز است، زیرا افغانستان از سوی امریکا، کشمیر از سوی هندوستان و فلسطین توسط اسراییل اشغال شده است.”
اما سخنگوی شورای علمای افغانستان در واکنش به این اظهارات گفت: “این طور شده نمی‌تواند که یک پدیده در یک جای حرام باشد و در جای دیگر حلال باشد. اگر حلال است در همه جا حلال است و اگر حلال نیست، در این‌جا چطور حلال بوده می‌تواند.”
آقای شاهد گفت که در حملاتی که در افغانستان صورت می‌گیرد بیشتر غیرنظامیان و حتی عالمان دینی در مساجد کشته می‌شوند.
سخنگوی شورای علمای افغانستان گفت که مقام‌های پاکستانی در ملاقات با مقام‌های افغان سه مرتبه توافق کردند که این کنفرانس در کابل برگزار شود و شرکت نکردن علمای پاکستانی در کنفرانس روحانیون دو کشور در کابل به معنی “انصراف از توافقات دوجانبه” توسط پاکستان است.
پیش از این عمل انتحاری از سوی شماری از روحانیون از جمله مفتی اعظم عربستان سعودی شیخ عبدالعزیز آل شیخ، ناروا دانسته شده است.
رییس شورای علمای پاکستان همچنین گفت: “امام کعبه حال گفته ما در سال ۲۰۱۲ گفته بودیم، ملا عمر در عید گذشته گفت و در آینده نیز می‌گوید که باید از کشتن افراد غیر نظامی و بی‌گناه جلوگیری به عمل آید اما چطور کشورهای اسلامی اشغال شود اما یک عالم دین، برضد جهاد حکم صادر کند.”
رییس شورای علمای پاکستان اما گفت که “هرگونه حمله انتحاری در پاکستان و هدف قراردادن هزاره‌ها” را تقبیح می‌کند. او می‌گوید که دلیل حملات انتحاری در پاکستان همکاری اسلام آباد با واشنگتن است، اما دلیل حملات انتحاری در افغانستان “اشغال این کشور توسط نیروهای خارجی است”.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.