۵ روش برای تحسین و تقدیر از کارمندان

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی
عادل باشید
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران این است که وقتی قدردانی انجام می‌شود، عادلانه به نظر نرسد. خیلی وقت‌ها وقتی از کارمندی که کارمند نمونه مشخص شده است، می‌پرسیم که کدام کار او باعث این تشویق شده است، می‌گوید که نمی‌داند.
باید بتوانید به طور مشخص و دقیق، قوانین تشویق و قدردانی را مشخص کنید تا همه بفهمند چه‌طور می‌توانند از آن برخوردار شوند.
در نشان دادنِ قدردانیِ خود ثابت‌قدم باشید. اگر به‌خاطر کار مطلوب کارمندی از او قدردانی کنید و وقتی کارمندی دیگر همان کار را انجام دهد و قدردانی نشان ندهید، بذر جانب‌گیری و استثنا قایل شدن را پاشیده‌اید.
همیشه به دنبال کارهای خوب کارمندان‌تان باشید. وقتی چنین رویکرد فکری داشته باشید، خوبی‌ها را خواهید دید و بازده کاری و خلاقیت در میان اعضای تیم‌تان تقویت خواهد شد.
قدردانی‌تان را خالصانه بیان کنید. وقتی می‌خواهید قدردانی انجام دهید، آن را با بحث‌های دیگر ادغام نکنید. به عبارت دیگر، بعد از بیان قدردانی‌تان برای یک عمل، عمل اصلاحی ممکن برای کاری دیگر را به میان نیاورید. این باعث می‌‌شود کارمندتان با خود فکر کند: «اصلاً نمی‌خواهم از من قدردانی کند، چون همیشه آن را به یک چیز بد می‌چسباند.» پس قدردانی‌تان را خالص نگه دارید.
در صورت امکان در حضور همه قدردانی کنید
قدردانی چیزی نیست که بخواهید پنهانش کنید. این کار اگر در ملاءعام انجام شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت. قدردانی‌تان را در جلسات، در مقابل اعضای تیم و مخصوصاً مدیریت انجام دهید. نکته جالب این است که وقتی به این کار عادت کردید، خیلی از اعضای تیم‌تان فعالیت خود را بیشتر می‌کنند تا آن‌ها هم از این قدردانی‌ها برخوردار شوند.
منطقی باشید
معمولاً وقتی از همه سوال می‌کنیم که چرا هر روز سر کار می‌روند، اولین پاسخی که می‌دهند این است که «چون حقوقی دریافت کنند و با آن زنده‌گی‌شان را بچرخانند.» بعد که بیشتر درمورد آن حرف بزنیم، می‌گویند که فکر می‌کنند با کار کردن می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. در اکثر موارد، دلیل این‌که همه کارمندان صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که سر کار بروند، این است که احساس می‌کنند می‌توانند در محل‌کارشان تغییری ایجاد کنند.
اجازه بدهید به مثال قبل برگردیم تا فرایند قدردانی را کامل کنیم:
مدیر: «جمشید، گزارش امروزت در مورد سیستم کمپیوترها عالی بود. فکر می‌کنم وقت زیادی برای تحقیق در مورد آن گذاشته بودی تا ما همه اطلاعات لازم برای سفارش آن سیستم کمپیوتر را داشته باشیم. واقعاً از تلاشت متشکرم، چون این سیستم کمپیوتری جدید بازده کار تیم ما را خیلی بالا می‌برد و باعث می‌شود به هدف‌مان برسیم و شرکتْ امسال سود بیشتری داشته باشد. من منتظر کارهای فوق‌العاده‌تر تو در آینده هستم. بازهم تشکر.»
جمشید: «متشکرم. از این‌که می‌توانم تغییری ایجاد کنم خوشحالم. اگر بازهم کمکی از دستم برمی‌آمد، خبرم کنید.»
با این روش جمشید متوجه می‌شود که چه‌طور می‌تواند در محل‌کارِ خود تغییر ایجاد کند و مدیر هم با جمله آخرِ خود او را برای انجام دوباره آن کار تشویق می‌کند.
این‌ها پنج نکته در مورد نحوه ابراز قدردانی و انگیزه دادن به کارمندان برای بیش‌ترین نتیجه با کم‌ترین تلاش بود. از همین امروز شروع کرده و این تکنیک‌ها را در رفتار با کارمندانِ خود به کار برید تا ببینید چه‌طور تیم کاریِ شما تغییر کرده و بهتر می‌شود. از کارمندان‌تان قدردانی کنید! به آن‌ها انگیزه دهید! و موفق شوید!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.