وزارت خارجه: اظهارات رییس شورای علمای پاکستان خنده‏‎آور است

- ۱۳ حوت ۱۳۹۱

وزارت خارجۀ افغانستان اظهارات تازۀ رییس شورای علمای پاکستان را سیاسی، غیرمسوولانه و خنده‌آور می‌خواند.
به تازه‌گی طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان حملات انتحاری را در افغانستان حلال و در پاکستان حرام خوانده است.
سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که به شمول مفتی اعظم عربستان سعودی علمای دینی تمام کشورهای اسلامی حملات انتحاری را حرام پنداشته اند.
جانان موسی‌زی همچنان تأکید نمود که چنین اظهارات غیرمسوولانه به نفع ثبات در منطقه نیست.
او گفت: اظهاراتی را که شخصی تحت عنوان عالم دین در پاکستان ابراز داشته، دولت افغانستان آن را رد می‌کند. این اظهارات غیر مسوولانه‌یی که صورت گرفته، یک عمل کاملاً سیاسی، مضحک و خنده‌آور بوده و به هیچ صورت به نفع تأمین صلح، ثبات و تحکیم روابط بین دو کشور نیست.»
شورای علمای افغانستان هم با انتشار اعلامیه‌یی اظهارات رییس شورای علمای پاکستان را به شدت محکوم کرده و آن را در مغایرت با احکام دینی خوانده است. در این اعلامیه همچنان آمده است که گفته‌های طاهر اشرفی تبلیغ سیاسی و استخباراتی بوده و تلاش برای بیشتر ساختن مشکلات و فتنه در میان مسلمانان است.
رییس شورای علمای پاکستان در عین حال گفته است که افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا اشغال شده است.
اما سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان با رد این ادعای طاهر اشرفی تاکید می‌کند که افغانستان دارای حاکمیت و استقلالیت کامل است.
او گفت: افغانستان کشور مستقل دارای حاکمیت ملی بوده، علی‌رغم حضور نیروهای امنیتی از بیشتر از ۵۰ کشور جهان در ده – یازده سال گذشته، دولت افغانستان استقلالیت و حاکمیت خود را در تمام موارد هم در خصوص سیاست خارجی و هم داخلی خود دارای استقلال کامل بوده است. البته شانه به شانه با متحدین بین‌المللی خود علیه تروریسمی که از خارج سرحدات این کشور سرچشمه می‌گیرد، مبارزه نمودیم.»
این اظهارات در حالی ابراز می‌گردند که قرار بود یک نشست مشترک علمای دینی افغانستان و پاکستان در خصوص تلاش‌های صلح افغانستان در کابل راه‌اندازی گردد.
اما به اساس گزارش‌ها علمای پاکستان به بهانه‌های گونه‌گون از حضور در این نشست خود داری کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.