مشاور امنیت ملی افغانستان: فتوای اشرفی سرچشمۀ تهدید را نشان می‌دهد

- ۱۳ حوت ۱۳۹۱

مشاور امنیت ملی افغانستان از اظهارات رییس شورای علمای پاکستان انتقاد کرد. مولانا طاهر اشرفی، رییس شورای علمای پاکستان گفته است که انتحار و جهاد در افغانستان، کشمیر و فلسطین جایز است.
این اظهار نظر رییس شورای علمای پاکستان واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.
رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان شب یکشنبه در مراسم رونمایی کتاب «بازگشت شاه» که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار شد، گفت: «امیدوارم که این موضع هشداری باشد برای آنانی که در دولت ما، در [بین] مردم ما و در ارگان‌های به ظاهر مدنی ما فکر می‌کنند که به این ساده‌گی از شر این بلیه نجات پیدا کنیم».
اسپنتا تاکید کرد که این فتوا نشان می‌دهد که تهدید اصلی به زنده‌گی صلح آمیز مردم افغانستان از کجا سرچشمه می‌گیرد.
این ابراز نظر رییس شورای علمای پاکستان واکنش‌های جدی را در بین احزاب سیاسی، علما و فعالان مدنی افغانستان بر انگیخته است.
آقای اسپنتا از تمام جریان‌های سیاسی و مدنی خواست تا در برابر این فتوا همصدا شوند. او گفت: «اپوزیسیون ما، جامعه مدنی ما، روشنفکران ما همه متحد در دفاع از مملکت خود و از خاک خود بگویید که این سرزمین بزرگ به هیچ صورت در برابر انتحاریانی که به این جا فرستاده می‌شوند، به زانو در نخواهند آمد».
ایتلاف ملی و جبهه ملی از جریان‌های اصلی اپوزیسیون نیز این فتوا را محکوم کرده و گفته اند که چنین فتواهایی سبب شدت گرفتن جنگ می‌شوند.
نهادهای امنیتی افغانستان به خصوص اداره امنیت ملی این کشور بارها گفته اند انتحاری‌هایی که به افغانستان فرستاده می‌شوند، ابتدا در مدارس دینی پاکستان مغزشویی می‌شوند.
رییس شورای علمای پاکستان در حالی این فتوا را صادر کرده است که علمای این کشور از شرکت در یک نشست مشترک با علمای افغانستان در کابل خودداری کردند.
قرار بود در این نشست علمای هر دو کشور در رابطه با حملات انتحاری و جهاد، نظرات خود را به طور واضح بیان کنند. باورها بر این است که فتوای اخیر می‌تواند خشونت در افغانستان را گسترده تر کند.
شورای علمای افغانستان اظهارات رییس شورای علمای پاکستان را خلاف قرآن و سنت دانسته و انتحار را در اسلام حرام اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.