واکنش تند نهادهای مدنی در برابر اظهارات طاهر اشرفی

- ۱۴ حوت ۱۳۹۱

اعضای شبکه نهادهای مدنی افغانستان روز دوشنبه اظهارات اخیر طاهر اشرفی،‌ رییس شورای علمای پاکستان را محکوم کردند.
اعضای این نهاد می‌گویند که سخنان آقای اشرفی سیاسی است و او از آدرس یک عالم دینی سخن نگفته است.
پیشتر علامه طاهر اشرفی، رییس شورای علمای پاکستان اعلام کرد که انجام حملات انتحاری در افغانستان، فلسطین و کشمیر جایز است.
طاهر اشرفی فردی است که توسط وزارت امور خارجه پاکستان به عنوان رییس هیأت علمای این کشور برای مذاکرات صلح معرفی شده است.
این اظهارات واکنش های تند حکومت،‌ سران احزاب سیاسی و فعالان جامعه مدنی را به دنبال داشته است.
داکتر حمیده وردک،‌ عضو شبکه نهادهای مدنی افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بخدی، انجام حملات انتحاری را «عملی نابخشیدنی» خوانده است.
خانم وردک گفت: «مردم افغانستان مسلمان است و براساس دستورات اسلامی عمل می‌کنند با اظهارات شماری از افرادی که نام عالم دینی را روی خود گذاشته، نمی‌توانند روحیه مردم این کشور را خدشه‌دار کنند.»
به باور او، اظهارات طاهر اشرفی،‌ نوعی بازی سیاسی است که قصد دارد براساس آن مردم افغانستان را قربانی فتوای نادرست خود کند.
او گفت: «پاکستان به هیج وجه دوست افغانستان نبوده و در آینده هم نخواهد بود.»
این عضو شبکه نهادهای مدنی افغانستان می‌گوید،‌ شورای علمای پاکستان می‌داند که با این اظهارات زیر فشار قرار خواهد گرفت، و به گفته او حالا می‌خواهد تا به نحوی حرف خود را پس بگیرد.
اعضای شبکه نهادهای مدنی افغانستان می‌گویند: «پاکستان از دهه هشتاد به این سو همواره دشمنی اش را با افغانستان به اثبات رسانده و در جریان چند سال گذشته، تمام سختی هایی که مردم این کشور کشیده اند، ریشه در فعالیت های شوم پاکستان دارد.»
شبکه نهادهای مدنی افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که طاهر اشرفی سخنان اخیر خود را در هماهنگی با دسیسه‌های سازمان استخباراتی پاکستان مطرح کرده است.
براساس اعلامیه، سازمان‌های استخاباراتی پاکستان همواره تلاش کرده‌اند تا با جمع‌آوری امضای علمای دینی این کشور، به نحوی راه اندازی حملات تروریستی را در افغانستان، مجاز اعلام کنند.
در اعلامیه آمده است که رییس شورای علمای پاکستان در هماهنگی با سازمان استخباراتی این کشور،‌ تلاش دارد تا مردم افغانستان را با چالش‌های جدید روبرو کند.
اعضای شبکه نهادهای مدنی افغانستان اظهار نظر در مورد یک کشور دیگر را مداخله و تجاوز در حقوق مسلم باشنده‌گان کشورهای همسایه عنوان کرده اند.
به باور آنان، آنچه طاهر اشرفی افغانستان را کشوری اشغال شده توسط امریکا خوانده،‌ دخالت در امور داخلی افغانستان است.
آنان سیاست خارجی حکومت افغانستان را ناتوان خوانده می‌گویند که انعطاف پذیری دولت در مقابل اسلام آباد عامل اصلی به وجود آمدن این چالش‌ها است.
این درحالی است که شماری از مقام‌های حکومتی افغانستان نیز اظهارات اخیر طاهر اشرفی را به شدت محکوم کرده اند.
پیشتر داکتر رنیگن دادفر اسپنتا،‌ مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کرزی نیز اظهارات رییس شورای علمای پاکستان را محکوم کرده بود.
وزارت امور خارجه کشور نیز اظهارات رییس شورای علمای پاکستان را خنده‌آور خوانده است.
با این وجود اعضای شبکه نهادهای مدنی افغانستان از حکومت می‌خواهند تا در مقابل اظهارات کشورهای خارجی،‌ از خود واکنش نشان دهد.
آنان از سازمان ملل متحد خواسته اند تا نام طاهر اشرفی را به اتهام «تشویق کننده و حامی تروریستان» در لیست سیاه شورای امنیت این سازمان قرار دهد.
شبکه نهادهای مدنی افغانستان به عنوان ارگان اجتماعی همواره در مقابل اظهارات و موضوعات سیاسی کشور واکنش نشان داده است.
پیشتر اندراس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو نیز سخنان اخیر طاهر اشرفی را محکوم کرده است.
آقای راسموسن گفته که اجرای حمله انتحاری هیچ توجهی ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.