معاون دوم ریاست‎جمهوری: حکومت آمادۀ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است

- ۱۸ حوت ۱۳۹۱

معاون دوم ریاست‎جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت حمایت می‌کند و این انتقال به گونۀ شفاف صورت خواهد گرفت.
محمد کریم خلیلی که در هژدهمین سالروز ترور استاد عبدالعلی مزاری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «حکومت عزم راسخ دارد تا انتخابات شفاف برگزار کند و قدرت سیاسی را بر اساس انتخابات و در چوکات قانون اساسی کشور واگذار کند.»
به گفته او، حکومت با ایجاد یک محور ملی و سیاسی، در سال ۲۰۱۴ انتخابات همه‌گانی را برگزار می‌کند و امیدواریم با برگزاری این انتخابات، وفاق ملی به وجود آید.
پیشتر رییس‌جمهور کرزی نیز اعلام کرد که حکومت از برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور حمایت می‌کند.
در این حال، صادق مدبر، رییس ادارۀ امور و دارالانشای شورای وزیران گفت که انتخابات تنها راه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است و دولت نیز بر این امر متعهد است.
آقای مدبر از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا زمینۀ برگزاری انتخابات همه‌گانی، شفاف و سالم را آماده کند.
سوء استفاده از آزادی بیان
معاون دوم ریاست‎جمهوری از آنچه او سوء استفادۀ منتقدان سیاسی دولت از آزادی بیان می‌خواند، به شدت انتقاد کرد.
او تأکید کرد که آزادی بیان از دست‌آوردهای بزرگ دهۀ جدید است و منتقدان سیاسی از این پدیده استفاده کرده و همواره بر دولت انتقاد کرده اند.
به گفته او، در حال حاضر آزادی بیان در کشور حاکم است، رسانه‌ها و احزاب سیاسی با شدیدترین لحن از دولت انتقاد می‌کنند.
خلیلی گفت: «قبل از آغاز حکومت جدید این‌گونه نبود، اگر شخصی از زمام داران شان انتقاد می‌کرد، محاکمه، کشته یا زندانی می‌شد؛ اما در حال حاضر این اصل دموکراسی در کشور حکم فرما است.»
به باور او، انتقاد احزاب سیاسی درست است و دولت نیز وجود برخی شکاف‌ها، نقض‌ها و کمبودی‌ها را در نظام کنونی قبول دارد.
او گفت: «افرادی که در حال حاضر از دولت انتقاد می‌کنند، قبلاً در بلندترین رتبه‌های دولتی حضور داشتند و ما شاهد فعایت‌های آنان در ادارات دولتی بوده‌ایم و می‌دانیم که خودشان در پست‌های دولتی‌شان چه‌گونه وظیفه انجام داده اند.»
خلیلی تأکید کرد که انتقاد نباید همواره یک جانبه صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.