رییس کمیسیون انتخابات: مشکل عمده در پروسۀ انتخابات بی‎اعتمادی مردم است

- ۲۲ حوت ۱۳۹۱

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید: در کنار سایر مشکلاتی که بر سر راه پروسۀ انتخابات وجود دارد، یک مشکل عمده بی‌اعتمادی مردم نسبت به شفاف بودن پروسۀ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی می‎باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، اگر بی‌اعتمادی مردم در مورد انتخابات آینده افغانستان افزایش یابد، کشور در آینده به یک انتخابات ناکام دست خواهد یافت.
فضل احمد معنوی رییس این کمیسیون که روز سه شنبه در نشست بنیاد انتخابات شفاف روی سهم فعال زنان در مسایل سیاسی صحبت می‌کرد، گفت در حال حاضر در مورد انتخابات از طرف جناح‌های مختلف نظریات منفی ارایه می‌گردد.
آقای معنوی از حکومت افغانستان، احزاب سیاسی، اپوزیسیون و جامعۀ جهانی خواست تا به هدف بلندبردن اعتماد مردم به خاطر انتخابات آِینده کار نمایند.
او گفت: «همه جوانب ذیدخل در قضیه انتخابات در راس حکومت افغانستان، اپوزسیون، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، نهادهای برگزارکننده انتخابات، نهادهای مرتبط به انتخابات و حتی جامعه بین‌المللی بیایید که در راستای اعتمادسازی تلاش کنیم به مثبت گرایی رو آورده و اعتماد عمومی را جلب کرده و یک مشارکت خوب را هم از زنان و مردان در انتخابات داشته باشیم.»
رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: هرگاه باور مردم در مورد انتخابات متضرر شود، پس در آینده یک انتخابات ضعیف خواهند داشت و در نتیجه یک حکومت ضعیف به میان خواهد آمد.
به باور آقای معنوی، با ظهور نمودن یک حکومت ضعیف، موقف قوی افغانستان کنونی هم در نزد جهان ضعیف شده و اعتماد جهانیان بر این کشور کاهش خواهد یافت.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات از علمای دین خواست، تا به خاطر سهم گرفتن فعال زنان در انتخابات آینده از طریق مساجد تبلیغ کرده و به مردم آگاهی بدهند.
در این حال، رحیمه جامی رییس پالیسی و پلان وزارت امور زنان گفت: برعلاوه ناامنی، عدم آگاهی و ناتوانی زنان نیز سبب شده است تا آنان در انتخابات کمتر سهم بگیرند.
وی نیز از علمای دینی خواست تا از طریق آگاهی عامه زنان را برای شرکت در انتخابات تشویق نمایند.
به اساس معلومات وزارت امور زنان، در انتخابات گذشته حدود ۴۰ درصد زنان سهم گرفته بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.