جاوید کوهستانی آگاه نظامی – سیاسی: در سال پیش‎رو بخش‌هایی از افغانستان به وزیرستان شمالی مبدل می‌شود

- ۱۷ حوت ۱۳۹۳

مصاحبه‎کننده: ناجیه نوری
درسال ۱۳۹۴ مناطق جنوبی افغانستان، به عنوان پایگاه لوژستیکی و امن مانند وزیرستان شمالی برای آموزش و پرورش تروریزم حفظ شده و این مناطق به وزیرستان شمالی مبدل می‌شود.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی – سیاسی در یک مصاحبه اختصاصی با روزنامه ماندگار، با بیان این مطلب گفت: روند گفت‌وگو‌ها و مصالحه با طالبان به گونۀ بسیار پیچیده و یکجانبه به پیش برده می‌شود و عملکردها در خصوص پروسۀ صلح در انحصار افراد خاص که بیشتر هویت‌های استخباراتی دارند، قرار گرفته است.
mnandegar-3وی افزود، در حال حاضر پایان یافتن پروژه طالبان از دیدگاه حامیان بین‌المللی طالبان و پاکستان که یکی از حامیان اصلی این گروه اند، به این منظور ابراز می‌شود که پروژۀ امارات عربی به رهبری ملاعمر و جریان طالبان، دیگر منافع آنان را از طریق جنگ و زورگویی تامین نمی‌کند؛ اما پاکستان برخلاف کشورهای دیگر در تلاش است تا از طریق زور و فشار طالبان را وارد قدرت سیاسی بسازد تا از این طریق در آینده بتواند منافع خویش در افغانستان را تضمین کند.
وی تأکید کرد: «اما زمانی‌که پروژۀ طالبان پایان می‌یابد و منابع مالی وجود ندارد تا این گروه را تامین کند یعنی آن عده از طالبانی که پیوند‌های استخباراتی متعدد با پاکستان، کشورهای حوزه خلیج و ترکیه دارند و منابع مالی شان را تامین می‌کرد، اما اکنون دیگر آنان را حمایت مالی نمی‌کنند و کسی به حرف آنان وارد میدان جنگ نمی‌شود؛ با حمایت پاکستان وارد ساختارسیاسی قدرت می‌شوند تا منافع پاکستان را فراهم کنند.»
او گفت، همزمان با این اقدام، یک انتقال پرچم از یک بخش طالبان به گروه داعش صورت می‌گیرد؛ البته یک بخش طالبان، زیرا بخش دیگری طالبان همچنان در صحنه باقی خواهند ماند.
کوهستانی افزود، بخش طالبانی که وارد قدرت سیاسی نمی‌شوند، یک بخش آن با گروه داعش یکجا خواهند شد؛ ولی یک تعداد از آنان به مبارزات خود ادامه می‌دهند و در مناطقی حضور خواهند داشت تا از لحاظ مالی بتواند منابع مالی‌شان را تامین کند.
این آگاه نظامی می‌گوید، بخشی از طالبانی که احساس می‌کنند باید در برابر گروه داعش و دولت افغانستان مبارزه کنند، همچنان با حمایت طالبان پاکستان درصحنه باقی خواهند ماند؛ اما بخشی از این طالبان به طرف داعش که امکانات مالی خوبی در اختیار دارد، می‌روند.
او می‌افزاید، اما تلاش پاکستان انتقال افراطیت از مرزهای پاکستان به جغرافیایی افغانستان می‌باشد و این کشور در تلاش است تا نه تنها طالبان مخالف پاکستان بل سایر طالبان آسیای میانه را نیز راهی افغانستان کرده و مراکزی را در افغانستان برای آموزش تروریزم فراهم کند و افغانستان را به عنوان مرکز تروریزم به جهان معرفی نماید.
کوهستانی اضافه کرد، ولی متاسفانه شماری از سیاست‌گران افغانستان یا آگاهان یا ناآگاهانه و با دیدگاه قبیله‌یی تحت تاثیر پاکستان قرار گرفته و از این پروسه حمایت می‌کنند؛ بنابراین در سال ۱۳۹۴ بخش‌هایی از جغرافیای افغانستان به طور کامل در مناطق مرزی و مناطقی‌که زیر کشت کوکنار قرار دارد، تحت کنترل طالبان و داعش قرار گرفته و در سال ۹۴ افزایش جنگ در مناطق شمالی را شاهد خواهیم بود؛ زیرا مناطق جنوب به عنوان پایگاه لوژستیکی و امن حفظ می‌شود، مانند وزیرستان شمالی که در آن‌جا جنگی صورت نمی‌گرفت؛ اما مناطقی بود برای آموزش و پرورش تروریزم؛ پس بخشی از مناطق افغانستان در سال ۱۳۹۴ به وزیرستان شمالی مبدل می‌شود.
این آگاه سیاسی همچنان گفت، پس افغانستان در سال ۹۴ در برابر دو گروه تروریستی یعنی طالبان و داعش مبارزه می‌کند و این هردو گروه تلاش خواهند کرد تا مناطقی را تحت تسلط داشته باشند تا منابع مالی خود را تامین کنند، مانند مناطق تحت کشت کوکنار، بزرگ‌راه‌ها و سربازگیری و همچنان تلاش می‌کنند تا از این طریق دولت را به حاشیه برانند.
او تاکید کرد، جنگ‌ها در آغاز ماه اردیبهشت/ ثور سال آینده در افغانستان آغاز شده و شدت خواهد گرفت و سال ۹۴ جنگ‌ها گرمتر و شدیدتر خواهد شد.
به گفتۀ او، پاکستان سخت در تلاش است تا هلمند، قندهار، خوست، پکتیا، پکتیکا، کنر و نورستان را به عنوان پایگاه دایمی طالبان و خلافت اسلامی انتخاب و در این مناطق زمینۀ آموزش تروریزم را فراهم بسازد.
کوهستانی تصریح کرد، هدف پاکستان و سایرکشورها ناامن ساختن افغانستان برای فراهم سازی حضور داعش و تداوم بحران در منطقه است؛ بنابراین تلاش‌های منطقه‌یی و بیرونی سخت جریان دارد تا اختلافات میان هردو تیم را به سطح بلند حفظ کرده و با حضور افراد نفوذی درکنار هردو رهبر حکومت وحدت ملی، بحران را شدت بخشیده و آن را حفظ کنند تا زمینه برای حضور گروه‌های نامرئی بیشتر فراهم شود.
وی همچنان گفت، بسیار آگاهانه این برنامه‌ها مدیریت می‌شود تا انتخابات پارلمانی برگزار نشود؛ اصلاحات در کمیسیون‌های انتخابات به میان نیاید؛ لویه جرگه در زمان معین آن برگزار نشود و این وضعیت ادامه یابد تا افراد مورد نظر، جغرافیای افغانستان را کنترل کرده و قدرتمند شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.