آگاهان: والی پکتیکا باید محاکمه شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 5 ثور 1394 - ۰۴ ثور ۱۳۹۴

mnandegar-3شماری از آگاهان نظامی می‌گویند، مسوولان امور خود و جامعۀ خود را تا هنوز نشناخته‌اند و تنها برای زر اندوزی و حفظ مقام خود تلاش می‌کنند. آنان با اشاره به اظهارات اخیر والی پکتیکا که سپس از مردم و دولت معذرت خواست، می‌گویند، اظهارات غیر مسوولانه سبب نابودی دولت خواهد شد و والی پکتیکا باید محاکمه شود.
این آگاهان هم‌چنان می‌گویند، اسناد قطعی وجود دارد که کمک‌ها از طرف شورای امنیت ملی در زمان حکومت حامدکرزی به مهاجران وزیرستان شمالی صورت گرفته و احتمال می‌رود که شماری از خانواده‌های جنگجویان وزیرستان از این کمک‌ها استفاده کرده باشند.
عبدالرحیم متین والی پکتیکا هفتۀ گذشته گفت که شورای امنیت ملی دوصد هزار دالر امرکایی را به خانواده‌های گروه داعش در ولسوالی برمل کمک کرده است.
آقای متین همچنان گفته است که او بارها حضور اعضای این گروه را در پکتیکا و شماری از ولایات دیگر به شورایامنیت ملی گزارش دادده بود؛ اما هیچ‌گونه توجهی صورت نگرفته است.
در عین حال، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین شورای امنیت گفته‌های والی پکتیکا را رد کرده گفته است، هیچ‌گونه کمکی به خانواده های داعش در زمان حکومت آقای کرزی صورت نگرفته است.
اظهارات والی پکتیکا واکنش‌های زیادی را با خود به همراه داشت، حتا سناتوران خواهان فراخوادن حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی و والی پکتیکا به مجلس سنا شدند.
چند روز بعد از این اظهارات آقای متین در نشست خبری گفته است که دولت از مخالفین حمایت نمی‌کند بل در مقابل آنان می‌جنگد.
آقای متین گفته است که از گفته های او برداشت غلط شده و به ذهنیت عامه صدمه وارده که به این نسبت از ملت و دولت معذرت می‌خواهم.
دولت نیز برای بررسی این قضیه هیأتی را به ریاست نورالحق علومی وزیر امور داخله تعیین کرده است.
عتیق‌الله امرخیل آگاه مسایل نظامی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اولیای امور افغانستان کسانی هستند که تا حال خود و جامعۀ خود را نشناخته اند و تنها راهی را که بلد اند این است که چگونه زر اندوزی کنند و مقام خود را حفظ کنند.
آقای امرخیل می‌افزاید: «نمی‌دانیم این گونه اظهارات از کجا می‌خورد؛ کشور در هرج و مرج به سر می‌برد، بالای یک‌دیگر انتقاد می‌کنند و ثبوتی هم ندارند.»
آقای امرخیل تصریح می‌دارد: «این‌گونه اظهارات و تهمت‌ها وطن را به طرف نابودی می‌برد، کسانی که به عنوان مأموران دولت کار می‌کنند زبان سیاست را نمی‌دانند که گفته‌های‌شان چه عواقبی را در قبال دارد، اینان افراد بی مسوولیت هستند و توسط کسانی در هر جا نصب شده اند.»
این آگاه نظامی خاطر نشان کرده می‌گوید که چون این اظهارات از طرف شخص مسوول در ولایت پکتیکا صورت گرفته بر بنیاد قانون باید محاکمه شود.
این آگاه نظامی باور دارد که این گونه اظهارات مردم را هر روز بالای نظام بی باور می‌سازد و آنان تصور می‌کنند که در افغانستان دولت مافیایی و ملوک الطوایفی حاکم است و هر که در هر جا که رسید ساحه را از خود می‌سازد و خیال می‌کند میراث پدری برای شان رسیده است.
آقای امرخیل تأکید می‌کند: این گونه اظهارات مردم تصور می‌کنند که جنگ مخالفین را نیز دولت حمایت می‌کند و هر روز بالای نظام بی باور می‌شوند.
در این حال، جاوید کوهستانی آگاه دیگر نظامی می‌گوید: اسناد قطعی وجود دارد که این کمک‌ها به خانواده‌های مهاجر وزیرستان شمالی در زمان حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین به عنوان همدردی با آنان صورت گرفتهاست.
آقای کوهستانی می‌گوید: احتمال می‌رود یک بخش از پول‌های کمک شده به کسانی رسیده است که مستحق نبوده اند و شاید خانواده‌های افراد مسلحی که در وزیرستان هستند از این پول‌ها استفاده کرده باشند.
این آگاه نظامی می‌گوید: با تعیین هیأت بررسی این پرونده آرزو می‌برم که این قضیه روشن شود و برای مردم معلومات کافی داده شود.
او می‌گوید: حکومت باید در آینده در بخش کمک‌ها توجه جدی داشته باشد تا کمک به مستحق برسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.