وزارت دفاع ملی با تأیید افزایش تلفات ارتش: جلب‌وجذب در صفوف ارتش افزایش یافته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 25 میزان 1395 - ۲۴ میزان ۱۳۹۵

درحالی‌که گزارش‌ها حاکی از تلفات سنگین نیروهای امنیتی در نبردهای پسین حکایت دارد، وزارت دفاع می‌گوید که رقم جلب‌وجذب سرباز به ارتش افغانستان افزایش یافته است.
مسوولان این وزارت گفته‌اند که در شش ماه اول سال روان بیست و چهار هزار و چهار صدو بیست و هشت تن به صفوف ارتش ملی جذب شده‌اند.
mandegar-3محمد ابراهیم احمدزی رییس عمومی مرکز جلب و جذب ارتش در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید که در نصف اول سال روان ۲۴ هزار و چهار صدو بیست هشت تن به صفوف ارتش ملی جذب شده‌اند،‌ در حالی که در شش ماه اول سال ۹۳، ۱۰ هزار و هفتصد و ۴۰ تن، در نصف اول سال ۹۴، ۲۲ هزار و ۷۰۷ تن به صفوف ارتش جذب شده بود. به گفته او، پیوستن افراد به صفوف ارتش در سال روان نسبت به دو سال‌ گذشته ۲۰۰۰ نفر افزایش را نشان می‌دهد.
به گفته او، در شش ماه گذشته به اساس ظرفیت مراکز تعلیمی،احکام و لزوم دید ریاست ستردرستیز وزارت دفاع صد فیصد پلان در رابطه به جلب و جذب افراد تطبیق شده است.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که برخی مقامات و آگاهان از رقم درشت فرار سربازان از صفوف نیروهای امنیتی و تلفات آنها خبر داده‌اند.
آقای احمدزی، هرچند از آمار، ارقام و انگیزه فرار سربازان از صفوف ارتش چیزی نمی‌گوید؛ اما بیان می‌کند: سربازانی که به صفوف ارتش و غیره نیروهای امنیتی کشور جذب می‌شوند به شکل داوطلبانه تعهد می‌سپارند که از تمامیت ارضی و نوامیس ملی، افغانستان دفاع می‌کنند.
در همین حال، محمد راد منش معاون سخنگوی وزارت دفاع با تأیید بلند رفتن تلفات در صفوف ارتش، می‌گوید که با تمام مشکلات ارتش ملی و دیگر نیروهای امنیتی کشور ضربات سخت را به دشمن وارد آورده‌اند و تهدید طالبان به چهار ولایت محدود شده‌است.
آقای رادمنش افزود: در حال حاضر ۷ هزار تن تحت آموزش نظامی در مراکز تعلیمی قرار دارند که پس از فراغت به صفوف ارتش افغانستان جذب می‌شوند.
به گفته او، تلفات نیروهای امنیتی در حال نوسان است، تنها به تاریخ ۲۳ ماه روان ۱۲ تن از ارتش شهید شدند که این ارقام گاهی به دو تن می‌رسد؛ اما گاهی بلند می‌رود.
او گفت به صورت اوسط روزانه ۵۰۰ – ۶۰۰ تن به ارتش ملی افغانستان جذب می‌شوند.
آقا رادمنش در رابطه با رسیده‌گی به مجروحین و بازمانده‌گان شهدای ارتش ملی، گفت که برای هر سرباز که در ارتش شهید می‌شود، ۱۰۰ هزار افغانی و مراسم تکفین و تدفین آن به عهده وزارت دفاع است، به بازمانده‌گان شهدا که پس از تکمیل روند اسناد شهید به هزینه تقاعد وزارت دفاع معرفی می‌شوند، معاش‌ شهید پرداخته می‌شود.
او بیان کرد که برای بازمانده‌گان شهدا یک نمره زمین داده می‌شود. هم‌چنان، بازمانده‌گان شهدا را وزارت دفاع به تحصیل خارج از کشور می‌فرستد و یا در داخل کشور به موسسات تحصیلی معرفی می‌کند به اساس قرعه کشی بازمانده‌گان شهدا را به تخفیف به زیارت حج نیز می‌فرستد.
او هم‌چنان، در رابطه به معلولان ارتش ملی گفت که بیمارستان ضمیمه‌یی که در پهلوی بیمارستان چهارصد بستر قرار دارد، کورس‌های هنری را برای معلولان آموزش می‌دهد. معلولانی که جای برای بودباش ندارند، برای‌شان جای بودباش در نظر گرفته شده است، سه درصد از معلولان در وزارت دفاع به کار پذیرفته می‌شود و در برخی از نهادهای دولتی دیگر نیز به کار گماشته می‌شوند.
در این حال، برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده اند که افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان منجر به عدم توانایی این نیروها در میادین نبرد شده و زنگ خطری را در میان مقامات رده بالای دولت و حامیان غربی آن از جمله ایالات متحده به صدا درآورده است.
این رسانه‌ها به تلفات ارتش در هلمند اشاره کرده می‌نویسند: شماری از نیروهای امنیتی افغانستان در منطقه «چاه انجیر» ولایت هلمند پس از گذاشتن اسلحه‌شان به زمین از سوی طالبان قتل عام شدند.
این سربازان پس از آن که در محاصره طالبان قرار گرفتند و هیچ کمکی دریافت نکردند فکر کردند که گفت و گو با طالبان و گذاشتن اسلحه به زمین بهترین گزینه برای زنده ماندن است.
یک مقام ارشد امنیتی افغانستان گفته است: این حادثه یکی از بدترین قتل عام نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ طولانی فراموش شده دراین کشور بوده است، دراین حادثه حدود ۱۰۰ نیروی امنیتی افغانستان ازسوی طالبان که از هر طرف هجوم برده بودند به قتل رسیدند.
این قتل عام که در نزدیکی شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند رخ داده ، نشان دهنده یک بحران رو به رشد در میان نیروهای مسلح افغانستان است.
این نیروها متحمل تلفات زیادی از سوی گروه شورشی طالبان شده و سبب افزایش مشکلات در احیا و استخدام نیروهای امنیتی افغانستان شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.