دلایل تغییرات گسترده در صفوف طالبان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/یک شنبه 10 دلو 1395 - ۰۹ دلو ۱۳۹۵

۲۴ تن از مسوولان ارشد گروه طالبان در افغانستان در یک اقدام از طرف ملاهبیت الله رهبر این گروه تبدیل شده‌اند.
یک منبع امنیتی به روزنامه ماندگار و دیگر رسانه‌ها گفته است که ملا هیبت‌الله به خاطر افزایش نفوذش در میان گروه طالبان ۲۴ تن از مسوولان نام‌نهاد این گروه را در افغانستان تبدیل کرده‌است.این منبع گفته است که نزاع قبیله‌یی میان طالبان هم افزایش یافته است.
mandegar-3اما، برخی از آگاهان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که این تغییرات جهت تشدید جنگ در بهار سال آینده است.
وحید مژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: افرادی که درحال حاضر از طرف رهبری جدید طالبان برکنار شده‌اند، در زمان ملاعمر و اختر محمد منصور به این پُست‌ها گماشته شده بودند.
آقای مژده افزود: این برکناری می‌تواند به دلیل کم‌کاری در صفوف این گروه صورت گرفته باشد و افراد تازه نفس به‌جای مسوولان پیشین این گروه گماشته شده اند.
به گفتۀاو، تغییر و تبدیل در میان گروه طالبان یک امر معمول است.
آقای مژده در مورد این‌که این فهرست از طرف سازمان استخباراتی پاکستان جهت تغییرات در صفوف طالبان به رهبری این گروه داده شده است، گفت: در این مورد نمی‌توان با قاطعیت پاکستان را دخیل دانست؛ اما در برخی موارد پاکستان دخیل دانسته می‌شود.
این آگاه مسایل سیاسی تغییرات ایجاد شده در صفوف طالبان را جهت تقویت نبرد در بهار سال آینده در برابر نیروهای امنیتی کشور دانسته می‌گوید: بیشتر برنامه‌های طالبان روی راهبردهای جنگی بهتر در آینده است. این تغییرات نیز برنامه‌یی است برای تشدید جنگ در بهار سال آینده و حتا پیش از بهار امکان دارد.
او گفت که طالبان در تلاش اند تا فرماندهان جدید را جایگزین فرماندهان پیشین این گروه در خط مقدم جبهه نمایند.
آقای مژده گفت که طالبان در این اواخر در ساحات تحت تصرف‌شان کمیسیونی برای جمع آوری عایدات برق، معادن و کمیسیون نهادهای غیر دولتی ایجاد کرده و از آنان مالیات جمع آوری می‌کنند.
آقای مژده هرچند تغییرات در صفوف طالبان را ناشی از بروز بی‌اتفاقی نمی‌داند؛ اما می‌گوید که این تغییرات به‌خاطر موثریت در حملات این گروه ایجاد شده است.
۱۶ عضو ارشد طالبان که اخیراً تبدیل شده‌اند والیان نام‌نهاد گروه طالبان و هشت نفر دیگر مسولان ولایتی این گروه می‌باشند، افرادی که در حمله‌های بزرگ در شهرها به این گروه کمک تخنیکی می‌رساند نیز شامل این رده‌است.
فهرستی افراد تبدیلی که توسط تویتر مربوط به گروه طالبان در افغانستان و قطر به نشر رسیده از سوی سخنگوی گروه طالبان مورد، تایید قرار گرفته‌است.
در همین حال، برخی از اعضای ارشد گروه طالبان گفته‌اند، این تعیینات را ملا هیبت‌الله به خاطر تقویت این گروه انجام داده‌است.
یک چهرۀ کلیدی طالبان و از وزیران پیشین این گروه که در بخش مرزی میان پاکستان و افغانستان حضور دارد گفته ا ست که هیبت‌الله تلاش می‌کند تا موقف و قدرتش را تقویت کند؛ اما ظاهراً محتاطانه این حرکات را انجام می‌دهد.
با این وضع، به نظر می‌رسد که گروه طالبان در صدد افزایش حمله‌های‌شان در بهار سال آینده در افغانستان هستند؛ چیزی که نگرانی‌های زیادی نسبت به آن وجود دارد.
از سویی، پس از کشته‌شدن ملا اختر محمد منصور در حملۀ هواپیماهای بدون سرنشنین امریکایی در پاکستان و گزینش ملا هیبت‌الله به حیث رهبر این گروه، از حمله‌های‌شان نه تنها کاسته شده که افزایش نیز یافته‌است. ملا اختر محمد منصور در حملۀ هواپیماهای امریکایی در پاکستان و گزینش ملا هیبت‌الله به حیث رهبر این گروه، از حمله‌های‌شان نه تنها کاسته شده که افزایش نیز یافته‌است

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.