حنا ربانی به زلمی رسول: به نقش جدیِ خود در گفت‌وگوهای صلح ادامه می‌دهیم

- ۱۱ قوس ۱۳۹۱

کابل و اسلام‌آباد توافق کردند با هدف کمک به روند صلح و ثبات در افغانستان همایش علمای دینی دو کشور، در ماه جدی سال جاری برگزار شود.
زلمی رسول و حنا ربانی کهر در پایان دور نخست گفت‌وگوها در اسلام آباد پایتخت پاکستان تاکید کردند: کابل میزبان این نشست وحدت آفرین خواهد بود.
حنا ربانی کهر وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر حمایت پاکستان از روند برقراری صلح در افغانستان گفت: به وزیر امور خارجه افغانستان اطمینان می‌دهیم که اسلام آباد به ایفای نقش جدی خود جهت پیشبرد روند صلح در افغانستان ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه دو کشور با چالش‌های مشترکی نظیر تروریسم و مواد مخدر روبرو هستند، گفت: به منظور مقابله با این چالش‌ها، به تلاش‌های جمعی و مشترک نیاز است.
وزیر امور خارجه پاکستان افزود: سفر وزیر امور خارجه افغانستان به اسلام آباد تلاشی برای آغاز مذاکره درباره همکاری‌های راهبردی میان دو کشور است.
ربانی کهر با بیان اینکه پاکستان خواهان روابط قوی و دوجانبه با افغانستان بر اساس احترام متقابل است، گفت: حجم کنونی تجارت پاکستان و افغانستان به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر در سال رسیده است و دو کشور از ظرفیت‌های بالقوه‌یی برای ارتقای این سطح روابط برخوردار هستند.
وی گفت: امیدواریم موافقتنامه ترانزیت تجاری پاکستان و افغانستان به منظور دست‌یابی به بازار تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به موقعیت راهبردی افغانستان در افزایش تجارت منطقه ای کمک کند.
در این دیدار، حنا ربانی کهر گفته است: «پاکستان، هر راهی را که افغان‌ها برای خود انتخاب می‌کنند، دنبال خواهد کرد و ما آن را با هر توانایی‌که داریم، انجام خواهیم داد.»
زلمی رسول وزیر امور خارجه کشور نیز در این گفت‌وگو تاکید کرد: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده شود.
وی افزود: افغانستان هر اقدامی که لازم باشد برای جلوگیری از ایجاد تنش و سو تفاهم با پاکستان اتخاذ می‌کند.
وزیر امور خارجه افغانستان با تاکید بر ضرورت همکاری‌های نزدیک میان پاکستان و افغانستان برای بهره‌گیری ازظرفیت‌های همکاری بیشتر گفت: صلح در افغانستان یک پیش شرط برای برقراری ثبات در پاکستان و منطقه است.
آقای رسول افزود: نقش اسلام آباد در برقراری روند صلح افغانستان حیاتی بوده و کابل انتظار دارد در این زمینه حمایت‌های پایداری صورت گیرد.
وزیر امور خارجه افغانستان از طالبان افغانستان دعوت کرد به کشور بازگردند و در برقراری صلح و ثبات در افغانستان کمک کنند.
سفر وزیر خارجه به اسلام آباد، دو هفته پس از سفر هیات شورای عالی صلح به این کشور صورت می‌گیرد.
همچنان، وزیر خارجه در این سفر از مقام‌های پاکستانی خواسته است که تمامی زندانیان طالبان را از بازداشتگاه‌های این کشور آزاد سازند.
دو هفته پیش در سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان، مقام‌های این کشور نه تن از زندانیان میان رتبه طالبان را آزاد کردند. هرچند این نخستین نشانه واضح همکاری پاکستان در روند صلح است، اما افراد ارشد طالبان مانند ملا برادر که فکر می‌شود در روند مصالحه تاثیرگذار خواهند بود، آزاد نشده اند.
اما آیا زندانیان آزاد شده می‌توانند نقشی در گفت‌وگوهای صلح بازی کنند؟ سخنگوی وزارت خارجه افغانستان پاسخ می‌دهد: «هنوز زود است که گفته شود این افراد ممکن است کارهایی انجام دهند یا قادر به انجام کاری باشند، اما ما باور داریم که آنها می‌توانند نقشی در پیشرفت روند صلح بازی کنند».
در میان چندین عضو زندانی طالبان در پاکستان، یکی هم ملا عبدالغنی برادر است که در زمان بازداشت اش در سال ۲۰۱۰، فرمانده شماره دوم این گروه به شمار می‌رفت. آن زمان گفته می‌شد که ملا برادر مایل به اشتراک در گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان بوده و به این دلیل در پاکستان بازداشت شده است.
موسی‌زی در این رابطه گفت: «ما باور داریم که او (ملا برادر) آزاد خواهد شد… آزادی اخیر زندانیان طالبان، نخستین گام واقعی است که پاکستان برای کمک در روند صلح افغانستان برداشته است. ما امیدواریم که این نخستین گام برای اقدام های بعدی باشد».
به گفته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، پاکستان باید رهبران طالبان را که در این کشور مستقر هستند، «به روش بسیار مستقیم» تشویق کند که به روند صلح افغانستان بپیوندند و همچنان تسهیلاتی را برای تماس و گفتگوی مستقیم با آنها فراهم سازد. او افزود که افغانستان به برقراری تماس های مستقیم و دوامدار با طالبان ضرورت دارد.
موسی زی گفت: «ما با پاکستانی‌ها موافقت کرده‌ایم که تیم کوچکی متشکل از افراد دو کشور تشکیل دهیم تا با طالبان تماس مستقیم برقرار سازد و آن را ابقا کند».
برعلاوه، گفت‌وگو در مورد توافقنامه ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان، دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان و کنفرانس علمای اسلام که قرار است در آینده برگزار شود، از دیگر آجندای سفر زلمی رسول به پاکستان است.
این در حالی است که طالبان تاهنوز گفت‌وگو با حکومت افغانستان را نپذیرفته اند. این گروه قبلاً تماس‌های ابتدایی با ایالات متحده امریکا برقرار کرده بود که بعداً آن را نیز قطع کرد. موسی‌زی گفت که هرگونه گفت‌وگو با طالبان، باید توسط افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها صورت بگیرد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، نشانه‌هایی وجود دارد که شماری از رهبران ارشد طالبان «از یک روند سیاسی برای پایان خشونت‌های جاری در کشور، حمایت می‌کنند». او افزود که برخی رهبران طالبان می‌هراسند که در صورت برقراری تماس مستقیم با حکومت افغانستان، ممکن است به سرنوشت دیگر اعضای طالبان مواجه شوند و زندانی گردند. او گفت طالبانی که پیش از این مایل به برقراری تماس با حکومت افغانستان بوده، یا کشته و یا زندانی شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.