نماینده‌گان بغلان: غفلت نیروهای امنیتی در بغلان موجب تقویت طالبان شده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 25 حوت 1395 - ۲۴ حوت ۱۳۹۵

نماینده‌گان مردم بغلان در مجلس و اعضای شورای ولایتی این ولایت به روزنامۀ ماندگار می‌گویند، اکثر ولسوالی‌های بغلان زیر تهدید مخالفان مسلح دولت است که از این میان، دهنۀ غوری از یک‌سال به این‌سو، به گونۀ کامل در تصرف طالبان قرار دارد.
mandegar-3آنان با اشاره به این‌که موجودیت تفنگ‌داران غیر مسوول یکی از عوامل ناامنی در بغلان به شمار می‌رود، گفتند: حکومت فصل زمستان را در سهل‌انگاری و ندانم‌کاری گذشتاند و به همین دلیل، طالبان برای بهار سال آینده تقویت شده‌اند.
دکتر محیی‌الدین مهدی، نمایندۀ مردم بغلان در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: در حال حاضر، ولسوالی دهنۀ غوری نزدیک به یک سال است که به دست طالبان است و طالبان در ولسوالی دند غوری نیز فعال هستند.
دکتر مهدی می‌افزاید: درحالی‌که دو پوستۀ ارتش در این ولسوالی موقعیت دارند، اما هیچ تلاشی برای پاک‌سازی دند غوری از وجود طالبان تا به حال نکرده‌اند.
این نمایندۀ مردم بغلان در مجلس نماینده‌گان، دلیل سقوط ولسوالی تاله‌وبرفک را در مصروف‌بودن نیروهای امنیتی بغلان در پاک‌سازی دهنۀ غوری عنوان می‌کند و می‌افزاید: حکومت با توانایی‌های لازم وارد جنگ در بغلان نشده و زمستان را در سهل‌انگاری و ندانم‌کاری گذشتاندن که به همین دلیل، طالبان برای نبردهای بهار بسیار تقویت شده‌اند.
به گفتۀ دکتر مهدی: پیوسته‌گی اراضی یا هم‌مرزبودن بغلان با ولایت کندز موجب شده تا طالبان بغلان با طالبان کندز در ارتباط تنگاتنگ باشند. در دو بار سقوط ولایت کندز، طالبان بغلان به صورت فعالانه سهم داشتند و از این ولایت نیرو و تجهیزات به کندز می‌فرستادند.
این عضو مجلس با اشاره به گزارش‌های دست داشته‌اش از ولایت کندز مبنی بر ضربه‌خوردن طالبان از سوی نیروهای امنیتی، تأکید کرد: ما امیدوار هستیم که حکومت چنین عملیات‌ها و تحرک‌ها را در بغلان نیز به راه بیندازند.
آقای مهدی اظهارات فرمانده شمال را که گفته است، “طالبان در خانه‌های مردم جا گرفته‌اند و به همین دلیل عملیات ما به کندی به پیش می‌رود، خیلی منطقی نمی‌داند و اظهار می‌دارد: “دشمن از هر حربه‌یی که به دستش بیاید، استفاده می‌کند. مسوولان امنیتی باید به مردم اعلام کنند که به دشمن در خانه‌های‌شان جا ندهند و یا در زمان عملیات از خانه‌های‌شان بیرون روند. باور ما این است، در خانه‌هایی که طالبان جا می‌گیرند، اکثر آن خانواده‌ها خودشان طالب و یا طرفردا طالبان هستند و باید با اطلاعات دقیق استخباراتی با همان خانه‌ها یک‌جا بمباران شوند.”
او از حکومت مرکزی می‌خواهد تا به بحران بغلان با تصمیم قاطع و یک عملیات برق‌آسا، نقطۀ پایان بگذاردو ولسوالی دهنۀ غوری را از اسارت طالبان بیرون بکشد.
از سویی هم، محمد ظریف ظریف، عضو شورای ولایتی بغلان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید،وضعیت امنیتی در ولایت بغلان شکننده است، به ویژه ولسوالی‌های بغلان مرکزی، دندغوری و دندشهاب‌الدین.
آقای ظریف با بیان این‌که ولسوالی دهنۀ غوری از یک سال به این‌سو زیر ادارۀ طالبان است، افزود: می‌توان گفت که اکثریت ولسوالی‌های ولایت بغلان ناامن هستند که حضور تفنگ‌داران غیر مسوولان یکی از عوامل ناامنی بغلان به شمار می‌رود.
به گفتۀ این عضو شورای ولایتی بغلان، تقریباً تجهیزات و نیروی تازه‌نفس به بغلان آمده‌اند، اما این نیروها نیازمند مدیریت درست و مسلکی می‌طلبد که امیدواریم تا نیروهای امنیتی بتوانند تغییرات جدی و گسترده‌یی از بهر تأمین امنیت این ولایت روی دست گیرند.
خواستیم مشکلات شهروندان بغلان را با فرماندهی پولیس این ولایت در جریان گذاشته و دیدگاه آنان را در این زمینه داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر، هیچ مسوول امنیتی در فرماندهی پولیس بغلان حاضر به گفت‌وگو با ما نشد.
در همین حال دو روز پیش، نیروهای امنیتی در یک حملۀ هوایی، مواضع مخالفان مسلح در ولسوالی بغلان مرکزی را هدف قرار دادند که در نتیجۀ آن، ۵ مخالف مسلع کشته و ۱۱ تن‌شان زخم برداشتند.
بر بنیاد اظهارات مقام‌های امنیتی در بغلان، این حملۀ هوایی در ساحات منگل‌ها وعرب‌های ولسوالی بغلان مرکزی راه‌اندازی شده بود.
شیرعزیز کامه‌وال، فرمانده عمومی پولیس در زون شمال‌شرق گفته است، این حمله به هدف سرکوب شورشیان در آن ساحات راه‌اندازی شده بود.
آقای کامه‌وال بیان داشته که در نتیجۀ این حمله، علاوه بر کشته و زخمی شدن ۱۶ هراس‌افگن، یک عراده موتر«هاموی» و یک پایه «دهشکه» مخالفان نیز تخریب شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.