شماری از آگاهان سیاسی نظامی: افغانستان زمستان خونینی در پیش دارد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 30 میزان 1396 - ۲۹ میزان ۱۳۹۶

ترامپ با استراتیژی جدید خود بالای پاکستان فشار آورد و پاکستان هم به طالبان دستور داده تا حملات‌شان بر مناطق مختلف افغانستان را افزایش دهند
شماری از آگاهان نظامی سیاسی می‌گویند: زمانی‌‌که فشار بالای پاکستان زیاد شد، طالبان حملات شان را به دستور پاکستان شدت بخشیدند تا هم mandegar-3به جهان نشان دهند که استراتیژی امریکا ناکام شده و هم نشان دهند که طالبان دیگر تابع پاکستان نیستند و بدون شک این حملات ادامه خواهد داشت و با این حساب ما زمستانی خونینی در پیش خواهیم داشت.
این واکنش‌ها در پی افزایش حملات طالبان ابراز می‌شود که در روزهای اخیر در مناطق مختلف کشور به شدت افزایش یافته است.
عتیق‌الله امرخیل آگاه مسایل نظامی سیاسی به این باوراست که دلیل افزایش حملات طالبان در آغاز فصل سرما که همواره طالبان در این فصل دست از حملات می‌کشیدند، استراتیژی جدید ترامپ است.
جنرال امرخیل می‌گوید: ترامپ با استراتیژی جدید خود بالای پاکستان فشار آورد و پاکستان هم به طالبان دستور داده تا حملات‌شان بر مناطق مختلف افغانستان را افزایش دهند. پاکستان با این اقدام می‌خواهد بگویدکه استراتیژی امریکا در مناطق جنوب آسیا قابل اجرا نیست.
این جنرال بازنشسته می‌گوید: معمولاً طالبان با آغاز فصل سرما حملات‌شان را کاهش می‌دهند؛ اما اکنون حملات‌شان را به شدت افزایش دادند و از اوضاع معلوم می‌شود که زمستانی خونینی در پیش داریم.
وی تاکید کرد: زمانی‌‌که فشار بالای پاکستان زیاد شد، طالبان حملات شان را به دستور پاکستان شدت بخشیدن تا هم به جهان نشان دهندکه استراتیژی امریکا ناکام شده و هم نشان دهند که طالبان دیگر تابع پاکستان نیستند و بدون شک این حملات ادامه خواهد داشت و با این حساب ما زمستانی خونینی در پیش خواهیم داشت.
او دلیل دیگر افزایش حملات طالبان در روزهای اخیر را قدرت‌نمایی طالبان پس از نشست چهارجانبه عمان می‌داند و باوردارد که طالبان پس از این نشست، قدرت نظامی خود را به دنیا به نمایش گذاشته و می‌خواهند بگویندکه دیگر تحت فرمان پاکستان عمل نمی‌کنند.
بااین حال موسی فریور استاد دانشگاه کابل می‌گوید: برخلاف سال‌های گذشته طالبان امسال حملات‌شان را شدت بخشیدند و به نحوه حکومت را غافل‌گیر کردند که یکی از دلایل آن استراتیژی جدید ترامپ و فشار بالای پاکستان است.
استاد فریور تاکید کرد: زمانی‌که امریکا استراتیژی جدید خود را اعلام کرد و به گروه طالبان هشدار داد که نمی‌تواند از طریق نظامی به قدرت برسند، طالبان هم حملات‌شان را شدت بخشیدند.
او افزود: از سوی هم فشارها بالای پاکستان از سوی امریکا سبب شد تا پاکستان بالای طالبان فشار بیاورد تا حملات نظامی شان را شدت بخشند که در نتیجه ما شاهد حملات خونین و مرگبار در چند هفته اخیر هستیم.
وی می‌گوید: طالبان پس از گفت‌گوهای سیاسی که در عمان صورت گرفت، اکنون با افزایش حملات می‌خواهد امتیاز بیشتری بگیرند و این یک امر طبیعی است که جنگ‌جویان در کنار مذاکره به حملات نظامی خود نیز شدت می‌بخشند تا امیتاز بیشتری بگیرند.
این استاد دانشگاه به این باور است که چون طالبان فکر می‌کنند که داعش بدیل طالبان در جنگ افغانستان است؛ بنابراین با نمایش قدرت نظامی می‌خواهند بگویند که هنوزهم قدرت نظامی دارند و می‌توانند دولت افغانستان را به چالش بکشند.
به باور استاد فریور: متاسفانه افغانستان یک زمستانی خونینی و پر تنشی در پیش دارد؛ زیرا طالبان برای نمایش قدرت نظامی و ثابت کردن این‌که فعالیت‌شان گسترده‌تر از داعش است، حملات نظامی شان را شدت خواهند بخشید.
این درحالی است که در هفته‌ای گذشت دست‌کم ۱۷۶ نفر در نتیجه حملات طالبان در سراسر افغانستان کشته شدند و در جریان هفته گذشته، سه حمله بزرگ و مرگ‎بار از سوی طالبان در ولایت‌های پکتیا، غزنی و کندهار بر نیروهای امنیتی راه اندازی شدند- حمله‏‌هایی که گفتۀ می‌شود، جان‌های بیش از صدتن از نیروهای امنیتی را گرفتند و ده‎ها تن دیگر این نیروها را زخمی ساختند.
نیمه‎های چهارشنبه شب هفته گذشته طالبان «هاموی» پُر از مواد انفجاری را در یک پایگاه شصت نفری ارتش در منطقۀ جشموی ولسوالی میوند در جنوب غرب کندهار، منفجر کردند.
وزارت دفاع ملی اعلام کرد که در این رویداد، چهل وسه نیروی ارتش جان باختند، نُه تن زخم برداشته اند، شش نیروی دیگر مفقود شده اند و تنها دو سرباز ارتش جان سالم بدر برده اند.
این در حالی است که یک روز پیش از این حمله، گروه طالبان بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا حمله کرده بودند که به گفتۀ مقام‎های امنیتی، هشتاد تن به شمول شصت تن از نیروهای امنیتی جان باختند که در میان آن ها، توریالی عبدیانی، فرمانده پولیس این ولایت نیز شامل بود. منابع تأیید می‌کنند که بیش از دوصد تن دیگر در این رویداد، زخمی شده اند.
به همین ترتیب در حملۀ دوشنبه شب هفته گذشته طالبان بر ولسوالی اندر ولایت غزنی حمله کردند که در نتیجه پانزده تن از نیروهای امنیتی جان باختند. این حمله نیز به گفتۀ عبدالکریم متین، والی ولایت غزنی، با استفاده از هاموی بم‌گذاری شده صورت گرفته بود.
این در حالی‌است که از اثر حمله انتحاری در ولسوالی دولینه ولایت غور در غرب افغانستان، ۲۰ کشته و ۱۰ زخمی به جا گذاشته است و همچنان جمعه شب ۲۸ میزان/ مهر، در اثر حمله انتحاری برمسجد امام زمان در منطقه دشت برچی در غرب کابل ۳۹ کشته و ۴۵ زخمی به جا گذاشته. زنان و کودکان در میان کشته شدگان هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.