بانک‌نوت جدیدِ افغانی چاپ شد

- ۱۳ حمل ۱۳۹۲

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید به تازه‌گی صد میلیارد افغانی بانک‌نوت تازه را چاپ کرده است. در این بانک‌نوت‌ها مشخصات خاص برای تشخیص پولی اصلی از جعلی در نظر گرفته شده است.
در ده سال اخیر این چندمین بار است که بانک‌نوت‌های افغانی باز چاپ می‌شود. این صد میلیارد افغانی برای دست‌کم پنج سال آینده در نظر گرفته شده و قرار است بر اساس نیازمندی‌های بازار، پخش و توزیع شود.
بانک‌نوت‌های جدید توسط یک شرکت بریتانیایی با هزینه حدود بیست میلیون دالر چاپ شده است. سفارش صد میلیارد افغانی دیگر نیز داده شده که در زمان ضرورت چاپ خواهد شد.
این بانک‌نوت‌های جدید در حالی چاپ می‌شود که پول جعلی در بازارهای افغانستان به یک چالش جدی تبدیل شده است.
این چالش مقامات افغان را واداشته تا مشخصات امنیتی پول‌های جدید را به منظور جلوگیری از توزیع پول جعلی، بیشتر سازند.
خان افضل هده وال معاون بانک مرکزی گفت بخشی از این مشخصات نزد بانک محفوظ خواهد بود اما برخی آن به مردم توضیح داده می‌شود.
او افزود: «اگر شما پول جعلی را در دست بگیرید مثل پلاستیک می‌ماند، اما پول‌های جدید مثل ریگ درشتی دارد. اگر پول را در برابر روشنایی قرار دهید، یک نوار سفید رنگ در بین کاغذ دیده می‌شود. در پول‌های جعلی این نوار را در پشت کاغذ نصب کردند که اگر آن را بکشید، جدا می‌شود.»

پول جعلی
توزیع بانک‌نوت‌های جعلی در بازارهای افغانستان در سال های اخیر همواره از نگرانی‌های جدی در بین مردم بوده است. مردمی که بر اساس آمارها حدود ۴۰ درصد آنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و عواید سرانه‌شان به ۶۲۱ دالر می‌رسد.
حبیب یکی از فروشنده‌گان کابل می‌گوید همیشه در زمان معاملات، بسیار دقت می‌کند که پول جعلی نگیرد.
او گفت: «هر کسی که از ما مال می‌خرد و یا زمانی که معامله پولی انجام می‌دهیم، پول را به دقت کنترل می‌کنیم چون اگر پول جعلی به ما داده شود، خیلی مشکل تمام خواهد شد.»
محمد رسول رحیمی یکی دیگر از فروشنده‌گان در شهر کابل می‌گوید: «چندی قبل پنج‌هزار افغانی پول جعلی را به من دادند. بعد از دو روز متوجه شدم. حالا زیاد دقت می‌کنم.»
در کنار پول افغانی، ارز خارجی مثل دالر و کلدار (روپیه پاکستان) جعلی نیز وارد بازارهای افغانستان شده اند.
سخی احمد یکی از صرافان در شهر کابل می‌گوید موجودیت چنین پول‌ها، آنان را واداشته تا ماشین‌های تشخیص پول بخرند. ماشینی که پول اصلی را از جعلی تفکیک می‌کند.
او می‌گوید: «پول‌های جعلی به دکاندارها داده می‌شود. دکاندار این پول را به صراف می آورد، در هر یک میلیون افغانی تا ده هزار افغانی بانک‌نوت جعلی هم می‌باشد.»
دولت افغانستان می‌گوید این پول‌های جعلی با تکنولوژی پیشرفته آماده شده و آنها تحقیقاتی را در این مورد آغاز کرده‌اند.
معاون بانک مرکزی می‌گوید: «تکنولوژی که در تولید این پول‌های جعلی به کار رفته در افغانستان قابل دسترسی نیست. ما بانک‌نوت‌های جعلی را برای بررسی به خارج فرستاده‌ایم. شکی نیست که کشورهای همسایه هم در این قضیه دست دارند.»
در حال حاضر بیش از ۱۴۶ میلیارد افغانی، در بازارهای افغانستان در گردش است.
از زمان ریاست جمهوری محمد داوود تا زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، پول افغانی توسط یک شرکت روسی چاپ می‌شد، اما پس از سقوط رژیم طالبان نخست یک شرکت آلمانی و بعدتر یک شرکت بریتانیایی قرارداد چاپ پول افغانی را به دست آوردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.