یک سال تا برگزاری انتخابات نامزدان ریاست‌جمهوری خواب اند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۷ حمل ۱۳۹۲

قرار است در ۱۷ حمل سال آینده(۹۳)، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود؛ اما تا کنون تب و تاب‌های سیاسی برای استقبال از انتخابات و آماده‌گی برای آن، دیده نمی‌شود.

این در حالی است که باید تدابیر و آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات هم از جانب حکومت، هم از سوی کمیسیون انتخابات و هم سوی احزاب و ایتلاف‌های سیاسی گرفته می‌شد. اما چرا چنین نیست؟
شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند، هنوز سیستم انتخابات اعلام نشده، خواست‌های احزاب در قانون انتخابات گنجانیده نشده و مهمتر از همه این که بازی‌های به راه انداخته شده از سوی حکومت، سبب شده تا نامزدان خود را به صورت رسمی معرفی نکنند.
فضل‌الرحمان اوریا عضو ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، هر چند برای معرفی نامزد ریاست جمهوری هنوز زود است؛ اما حکومت فضایی را ایجاد کرده که کار پروسۀ انتخابات رونق نگیرد.
به گفتۀ او، هرگاه نامزدان مطمین شوند که در افغانستان انتخابات شفاف و سراسری برگزار می‌شود، در زمان معین آن، نامزدی خود را اعلام خواهند کرد.
این عضو ایتلاف ملی تأکید کرد، هنوز نامزدان باورمند نیستند که انتخابات آینده شفاف و سراسری خواهد بود و از سوی دیگر، حکومت بازی‌هایی را به راه انداخته که سبب شده تا نامزدان خود را به صورت رسمی معرفی نکنند.
در این حال، معین مرستیال، عضو حزب حق و عدالت می‌گوید، چون هنوز سیستم انتخابات اعلام نشده، بخش‌های مورد تأیید احزاب در قانون انتخابات گنجانیده نشده و مورد بحث است و حکومت برای تأمین امنیت نامزدان و رای دهنده‌گان اعلان آماده‌گی نکرده، روی این علت نامزدان برای کمپاین‌های خود هیچ نوع اقدامی نکرده اند.
به باور وی، در ۱۵ ماه جوزای سال جاری باید تمام پروسۀ انتخابات تکمیل شده باشد، تا مردم در بارۀ انتخابات معلومات داشته باشند؛ اما طوری که دیده می‌شود این موارد تا ۱۵جوزا عملی نخواهد شد.
او تأکید کرد، «چون کمیسیون انتخابات طبق قانون اساسی وظایف خود را انجام نداده، قانون انتخابات و قانون تشکیل صلاحیت کمیسیون هنوز پاس نشده، حکومت نیز آماده‌گی‌اش را برای برگزاری انتخابات نشان نداده؛ بنابراین برای مردم این پرسش مطرح است که آیا حکومت برای برگزاری انتخابات آماده است یا خیر؟»
او افزود، سوال دیگر این که آیا رییس‌جمهور قانون انتخابات را توشیح خواهد کرد؟ و آیا امنیت انتخابات با خروج نیروهای خارجی مورد تهدید قرار نخواهد گرفت؟ بنابراین وضعیت برای برگزاری انتخابات نامعلوم است.
به گفتۀ مرستیال، اگر حکومت تأمین امنیت رأی دهنده‌گان و تأمین امنیت پروسۀ انتخابات را ضمانت نکند، در انتخابات دخالت کند و قانون انتخابات پاس نشود، برگزاری یک انتخابات شفاف ممکن نخواهد بود.
در همین حال، احمد سعیدی آگاه سیاسی می‌گوید، تا هنوز هیچ نامزد برای انتخابات گامی بر نداشته است و اگر اقدامی هم بوده، در پشت در‌های بسته صورت گرفته است.
وی تأکید کرد، ممکن در زمان برگزاری انتخابات زد و بندهایی صورت گیرد، اما تا اکنون هیچ شخصی به صورت آشکار اعلام نکرده که من کاندیدا استم.
به گفتۀ سعیدی، از استیضاح وزرا معلوم شد که پارلمان افغانستان شریک همۀ گناهانی است که حکومت انجام داده، بنابراین تصویب قانون انتخابات هم نامعلوم است.
به باور او، اگر یک انتخابات شفاف برگزار نشود، ما صاحب یک ملت نخواهیم شد و افغانستان از لحاظ اعتبار ملی و بین‌المللی صدمه خواهد دید و حتا ممکن است که جنگ‌های چریکی آغاز شود.
همچنان، وحید مژده آگاه دیگر سیاسی می‌گوید، بحث‌های زیادی در بارۀ عدم برگزاری انتخابات وجود دارد، اما اگر رییس‌جمهور بخواهد که انتخابات برگزار نشود، تنها دست‌آورداش که همانا دموکراسی است را از دست خواهد داد.
او افزود، در بسیاری از ولایات آماده‌گی‌هایی از سوی مخالفین برای عدم برگزاری انتخابات دیده می‌شود، بنابراین انتخابات پیش روی یک انتخابات فراگیر نخواهد بود و از مردم نماینده‌گی کمتری خواهد کرد.
این آگاه سیاسی همچنان گفت، اگر انتخابات فراگیر نباشد، یقیناً نتیجۀ آن یک حکومت ضعیف خواهد بود که از مردم نماینده‌گی کرده نمی‌تواند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.