لایحۀ تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات تصویب شد

- ۲۶ حمل ۱۳۹۲

شورای ملی افغانستان لایحۀ تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات کشور را تصویب کرد.
کمیتۀ مشترک مجلس نماینده‌گان و مجلس سنا پس از ماه‌ها اختلاف روی دو ماده لایحۀ تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات، با هم کنار آمدند و این لایحه را تصویب کردند.
حالا این لایحه برای تبدیل‌شدن به قانون باید از سوی رییس‌جمهور کرزی توشیح شود.
لایحه تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات حدود چهار ماه پیش توسط مجلس نماینده‌گان افغانستان به تصویب رسید و برای طی مراحل به مجلس سنا فرستاده شد، اما سناتوران دو مورد این لایحه را قبول نداشتند و از تصویب آن خودداری کردند.
محمد عبده، رییس کمیتۀ مشترکی که برای حل این اختلاف ایجاد شده بود، به ‌بی‌بی‌سی
گفت که اعضای هر دو مجلس، پس از سه بار تشکیل جلسه این لایحه را تصویب کردند. لایحۀ انتخابات و لایحۀ تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات ماه‌هاست که برای تصویب روی میز شورای ملی افغانستان قرار داشته است. اعضای مجلس می‌گویند که تلاش خواهند کرد تا هر چه زودتر لایحه انتخابات را نیز به تصویب برسانند.
احزاب سیاسی و حکومت افغانستان تصویب قوانین انتخاباتی را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه لازمی می‌دانند.
آقای عبده گفت که اختلاف میان دو مجلس شامل ایجاد یک کمیته برای گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و حذف دو عضو خارجی در ترکیب کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی بود که سرانجام، هر دو مجلس به آن رای دادند.
بر اساس لایحه جدید، پس از این رییس و کمیشنران کمیسیون انتخابات از میان استادان دانشگاه و نماینده‌گان اعضای جامعه مدنی و همچنین پیشنهاد نماینده‌گان شورای ملی انتخاب خواهند شد.
آقای عبده همچنان گفت که برای گزینش کمیشنران و رییس کمیسیون مستقل انتخابات، طبق لایحه جدیدی «کمیته گزینشی» ایجاد خواهد شد.
او گفت که لایحه حالا تصویب شده و قرار است در روزهای آینده برای توشیح به ریاست‌جمهوری فرستاده شود.
افغانستان قرار است تا کمتر از ۱۲ ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری را برای گزینش رییس‌جمهوری جدید برگزار کند. حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان دیگر حق نامزدی در این انتخابات را ندارد.
در همین حال، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا گفت که پیش از این بیشتر سناتوران به خاطر اختلاف روی دو ماده، از تصویب این لایحه خودداری می‌کردند، اما حالا با مصوبه نماینده‌گان مجلس نماینده‌گان موافق اند و لایحه تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات نهایی و تصویب شده است.
آقای ایزدیار همچنین گفت که عدم موجودیت دو عضو خارجی در ترکیب کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات مورد عمده اختلافی بود، اما در جلسه روز گذشته توافق صورت گرفت که در این کمیسیون خارجی‌های عضویت نداشته باشند.
بر اساس مصوبه جدید لایحه تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات، سازمان ملل متحد می‌تواند برای بررسی شفافیت انتخابات، ناظر تعیین کند، اما دیگر حق معرفی عضو برای کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات را ندارد.
پیش از این شماری از احزاب و ایتلاف‌های سیاسی و همچنین حامد کرزی خواهان تصویب سریع لایحه انتخابات و لایحه تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات شده بودند.
اخیراً ریاست جمهوری با پخش خبرنامه‌یی از پایان کار رییس کمیسیون انتخابات خبر داد.
دوره کاری رییس و شماری از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات چند روز می‌شود که پایان یافته و باید افراد جدیدی به این کرسی‌ها معرفی شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.