هشدار رییس شورای ولایتی پروان: ناامنی‌های پروان کابل را تهدید می‌کند

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

 جمشید یما
احمد ذکی زاهد، رییس شورای ولایتی پروان، هشدار می‌دهد که اگر به وضعیت امنیتی برخی ولسوالی‌های پروان رسیده‌گی صورت نگیرد، امنیت کابل نیز با تهدید جدی روبرو خواهد شد.
آقای ذکی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار گفت که طالبان و سایر گروه‌های مخالف مسلح به دلیل موقعیت استراتژیکی که پروان دارد، در این ولایت»سرمایه‌گذاری» کرده‌اند.
بی‌توجهی دولت مرکزی و نیروهای خارجی
رییس شورای ولایتی پروان می‌گوید که به دلیل بی‌توجهی «دولت مرکزی» و «نیروهای خارجی»، در برخی ولسوالی‌های پروان از جمله کوه‌صافی، سیاه‌گرد و شینواری، طالبان به گونۀ چشمگیری نفوذ کرده‌اند.
احمد ذکی زاهد گفت: با آنکه مسوولیت‌های امنیتی ولسوالی‌های سیاه‌گرد و شینواری تاکنون بردوش نیروهای خارجی است؛ اما آن‌ها برای زدودن طالبان در این ولسوالی‌ها هیچ همکاری را با نیروهای امنیتی پروان انجام نداده‌اند.
او افزود: «در جلساتی که با نیروهای خارجی داشتیم، آن‌ها می‌خواستند عملیات‌ها را به مناطقی هماهنگ کنند که در آن‌مناطق نیروهای مخالف مسلح اصلاً حضور نداشتند. نمی‌دانم آن‌ها چه‌گونه این کار را انجام می‌دادند.»
به گفتۀ او، دولت مرکزی نیز تاکنون در مورد نفوذ گستردۀ طالبان در پروان بی‌تفاوت بوده است.
ناامنی در پروان کابل را تهدید می‌کند    این مقام‌ محلی هشدار داده گفت که اگر به وضعیت امنیتی ولایت پروان رسیده‌گی صورت نگیرد، کابل نیز در امان نخواهد بود.
آقای زاهد گفت که به دلیل وجود پایگاه بسیار مهم نیروهای خارجی در پروان و موقعیتی استراتژیکی که این ولایت دارد، مخالفان مسلح سرمایه‌گذاری جدی‌یی در این ولایت کرده‌اند.
به گفتۀ او، ادامه بی‌تفاوتی به امنیت و ثبات در پروان که در چند کیلومتری کابل موقیعت دارد، پایتخت افغانستان را نیز شدیداً تهدید خواهد کرد.
«گروه‌های مسلح غیرمسوول»
رییس شورای ولایتی پروان می‌گوید که «گروه‌های مسلح غیرمسوول» و «تروریستان» در تلاش بی‌ثباتی و هرج و مرج در پروان هستند.
او گفت که در شهر چاریکار و ولسوالی‌های بگرام، جبل‌السراج، سیدخیل افراد مسلح غیرمسوول به گونۀ گسترده حضور دارند و این افراد تشویش زیادی را بر مردم پروان، نیروهای امنیتی و مقام‌های محلی به بار آورده اند.
او از این گروه‌ها نام نبرد؛ اما گفت که آن‌ها تهدید جدی برای امنیت پروان محسوب می‌شوند.
«کمبود تشکیلات»
رییس شورای ولایتی پروان از کمبود تشکیلات و پرسونل نیز در این ولایت ابراز نگرانی کرد.
او گفت که شمار افراد پولیس در پروان به هزار نفر می‌رسد و این تعداد نمی‌تواند به درستی از عهدۀ مسوولیت‌های خود در تمامی مناطق ولایت پروان برسد.
به گفتۀ او، نیروهای پولیس، از تجهیزات کافی نیز برخوردار نیستند.
«افزایش خشونت‌ها»
رییس شورای ولایتی پروان همچنان از افزایش خشونت‌ها در این ولایت خبر داد و گفت که این مساله برای آن‌ها مایۀ نگرانی است احمد ذکی زاهد گفت که به کیفر نرسیدن مجرمین، فساد اداری، بی‌قانونی و بی‌خبری از قانون سبب افزایش این خشونت‌ها شده است.
او تصریح کرد: «مجرمین پس از انجام خشونت‌ها و جرایم دست‌گیر می‌شوند، اما به جزای اعمال‌شان نمی‌رسند.»
اخیراً برخی نماینده‌گان پروان در مجلس نیز در گفت‌وگو با ماندگار از افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت نگرانی کرده و گفته بودند که بی‌کفایتی مقام‌های محلی سبب افزایش این خشونت‌ها شده است.
نزدیک به دو ماه پیش یک زن به گونۀ بی‌رحمانه از سوی طالبان در ولسوالی شینواری پروان تیرباران شد.
قتل این زن جوان واکنش‌های تند مردم و نهادهای داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.