گروه طالبان: چهار انجنیر ترکی دیگر را نیز آزاد می‌کنیم

- ۲۳ ثور ۱۳۹۲

گروه طالبان اعلام کرده است که چهار انجنیر ترکی دیگر را به زودی آزاد می‌کند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه قبلاً از آزاد شدن چهار انجنیر ترکی که در اسارت طالبان به سر می‌بردند، خبر داده است.
نخست وزیر ترکیه روز یک شنبه در استانبول گفت: «اخیراً هشت انجنیر ترکی در افغانستان زمانی که هلیکوپتر شان فرود اضطراری کرد، ربوده شدند. تشکر از تلاش های «ام آی تی» (استخبارات ترکیه) که چهار تن از این انجنیران به ما تسلیم داده شده و سالم هستند».
این انجنیران ترکی همراه با یک روسی، یک قرغزستانی و یک افغان در ۲۱ اپریل سال روان در ولایت لوگر زمانی توسط طالبان ربوده شدند که هلیکوپتر شان فرود اضطراری کرد.
اناتولی، خبرگزاری دولتی گزارش داده است که این چهار انجنیر ترکی در سفارت این کشور در کابل تسلیم داده شده اند. گفته شده است که متنفذان محلی در آزادی این گروگان‌های ترکی کمک کرده‌اند.
ترکیه به عنوان عضو ناتو در افغانستان ۱۸۵۰ سرباز غیرجنگی در افغانستان دارد که عمدتاً در کابل مستقر هستند. انجنیران ربوده شده مربوط به یک شرکت ساختمانی بوده اند.
یک روز پس از نشر این خبر، گروه طالبان گفته است که چهار شهروند دیگر ترکی را نیز به زودی آزاد می‌کند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در ایمیلی به خبرگزاری‌ها گفته است که آزادی این انجنیران ترکی براساس حسن نیت صورت گرفته است و به زودی چهار شهروند دیگر ترکیه نیز آزاد می‌شوند.
هنوز از سرنوشت یک افغان و دو پیلوت روسی و قرغزستانی خبری در دست نیست. سخنگوی طالبان نیز در این اعلامیه اش در مورد سرنوشت آنها چیزی نگفته است.
حمیدالله حامد، ولسوال هزره ولایت ننگرهار به خبرگزاری فرانس پرس گفت که این چهار شهروند ترکیه در یک منطقه دورافتاده ولایت ننگرهار آزاد شدند و به هیات ترکی تسلیم داده شدند. او افزود: «آنها بر اثر تلاش ها و میانجیگری بزرگان محلی آزاد شدند. طالبان به بزرگان محلی گفته اند که آنها افراد باقی مانده را به زودی آزاد خواهند کرد. آنها از صحت خوب برخوردارند».
این بزرگترین آدم ربایی خارجی‌ها در افغانستان از شش سال به این سو و آن هم در زمانی بود که نیروهای بین المللی زمینه خروج شان را آماده می کنند. در سال ۲۰۰۷ گروه طالبان ۲۳ شهروند کوریای جنوبی را به گروگان گرفته بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.