حامد کرزی: نمی‌خواهم اسراییل از بین برود

- ۲۰ جوزا ۱۳۹۲

رییس جمهوری افغانستان گفت: غرب به رهبری امریکا باید به جامعه مسلمانان توضیح دهد که در مساله اسراییل و فلسطین بی‌طرفانه عمل کرده است و به تمایل فلسطینیان برای تشکیل کشوری مستقل، احترام می‌گذارد
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان روز یکشنبه در دهمین نشست جهان اسلام – امریکا در دوحه سخنرانی کرد.
این نشست به میزبانی موسسه بروکینگز و وزارت امور خارجه قطر برگزار شده بود. کرزی که دومین بار است در این نشست حاضر می‌شود، گفت: جهان اسلام باید در برابر نیات خوب و ابتکارات امریکا برای رسیده‌گی به اعضای جامعه مسلمانان در سراسر جهان از خود صبر و شکیبایی نشان دهد.
وی افزود: امروز امریکا با دیده استعمارگری به جهان اسلام نمی‌نگرد. به عنوان یک مسلمان نمی‌خواهم که اسراییل برود. در عوض تمایل دارم تا اسراییل را به عنوان کشوری مستقل در کنار فلسطین ببینم.
حامد کرزی تصریح کرد: آیا مسلمانان می‌خواهند که اسراییل از میان رود؟ نه، من منحیث یک مسلمان نمی‌خواهم اسراییل از بین برود، بل‌که می‌خواهم مردم اسراییل مانند سایر ملل جهان در کشورشان زنده‌گی کنند، اما برای مردم فلسطین نیز خواهان زنده‌گی مشابهی هستم.
کرزی با اشاره به حمایت‌های امریکا و دولت‌های غربی برای مقابله با تهاجم شوروی گفت: من و بسیاری از اعضای جهان اسلام تردید داریم که برنامه جنگ با ترور امریکا عاملی در ایجاد افراط گرایی بوده باشد.
این اظهارات در حالی مطرح شد که حجم انبوهی از جوانان مسلمان خصوصا در افغانستان و پاکستان بیش از پیش افراط‌گرا شده‌اند.
وی ادامه داد: جنگ با ترور که از سال ۲۰۰۱ آغاز شد تاکنون ادامه دارد چندان خوشایند نیست. حال سوال اینجاست که آیا ما در مبارزه با ترور موفق بوه‌ایم؟ آیا با جنگ علیه ترور جهان اسلام را کمتر و یا بیشتر تندرو کرده‌ایم.
رییس جمهوری افغانستان تصریح کرد: امروز جهان اسلام از پاکستان تا نیجریه در بحران به سر می‌برد. از نظر من غرب به رهبری امریکا باید خود را به جهان اسلام توضیح دهد. اگر اقداماتی به نادرستی انجام شده است، باید تصحیح شود. از نظر من ما مسلمانان باید اقدامات بیشتری برای تصحیح در جوامع و دولت‌هایمان انجام دهیم. باید شکیبایی بیشتری نسبت به سایر جهان و سایر مذاهب داشته باشیم. اما با این حال امریکا و دوستان غربی‌اش باید توضیح دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.