بادغیسی‌ها در ترکمنستان معالجه می‌شوند

- ۰۸ سرطان ۱۳۹۲

ترکمنستان قبول کرده است که امکانات معالجه شماری از مریضان افغان را فراهم کند. عشق آباد اعلام کرده است که ۱۵۰۰ تن از بیماران ولایت بادغیس را برای معالجه به آن کشور می‌برد.
مقام‌های ولایت بادغیس می‌گویند که ترکمنستان براساس یک موافقت نامه، امکانات معالجه این بیماران را فراهم می‌کند. براین اساس مرحله اول این موافقت نامه تکمیل شده است.
شرف الدین مجیدی، سخنگوی این ولایت به دویچه وله گفت که مرحلۀ اول این پروژه با معاینه و تداوی ۵۰۰ مریض به سر رسید.
مجیدی گفت که بقیه بیماران نیز پس از طی مراحل قانونی برای معالجه به ترکمنستان فرستاده می‌‍شوند. به گفته آقای مجیدی، این بیماران در یکی از ولایت‌های مرزی ترکمنستان به نام «مرو» در یک شفاخانه معالجه می‌شوند و بعدا دوباره نزد خانواده‌های شان برگردانده می‌شوند.
داکتر باستیم اورازوف، رییس صحی ولایت مرو ترکمنستان می‌گوید که کشورش امکانات معالجه بیماران افغان را از روی همدردی انسانی فراهم می‌کند: «طبق هدایت رییس‌جمهور ترکمنستان تداوی مریضان افغان را شروع کرده ایم و از کمک به افغان‌ها خودداری نمی‌کنیم و در آینده نیز به کمک‌های بشری ادامه می‌دهیم».
عبدالخلیل، یکی از باشنده‌گان ولسوالی بالامرغاب که در چارچوب این پروژه برای تداوی به ترکمنستان رفته بود، از تداوی داکتران ترکمنی اظهار رضایت کرد و گفت که آن‌ها او را خوب و اساسی تداوی کرده اند: «من امیدوارم که این روند ادامه یابد. از چند سال به این سو مریضی معده داشتم. نزد داکتران زیادی رفتم، اما شفا نیافتم. اکنون پس از آن که تداوی شده ام، خود را خوب احساس می کنم».
عبدالله درانی، یک فعال مدنی می‌گوید، در مقایسه با افغانستان در ترکمنستان سهولت‌های بیشتری برای تداوی عصری و پیشرفته وجود دارد». او تقاضا می‌کند که این برنامه دوام یابد و در آینده مریضان بیشتری به ترکمنستان فرستاده شوند.
بادغیس، یکی از ولایات افغانستان است که به تسهیلات صحی دسترسی کمی دارد و در برخی مناطق حتی یک کلینیک هم وجود ندارد. در قلعه نو، مرکز این ولایت، یک شفاخانه ۲۰۰ بستره است که بنا به گفته باشنده‌گان این ولسوالی، در این شفاخانه نیز امکانات بسیار محدود است و نبودن داکتران مشکل اصلی می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.