سفیر امریکا در پاسخ به شروط حکومت افغانستان: تضـمین داده نمـی‎توانیم

- ۰۷ اسد ۱۳۹۲

سفیر امریکا در کابل ابراز امیدواری می کند که توافقنامۀ امنیتی میان ایالات متحده و افغانستان تا ماه اکتبر امسال نهایی شود.
جیمز کننگهم روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که بعضی از معلومات نادرست در مورد این توافقنامه منتشر شده است، اما هر دو جانب به امضای آن متعهد اند.
هر چند حکومت افغانستان پیوسته گفته است، برای امضای توافقنامۀ امنیتی با امریکا عجله ندارد اما مقام‌های امریکایی روی امضای هر چه زودتر این توافقنامه تاکید دارند.
سفیر ایالات متحده در کابل می‌گوید، کمک های امنیتی و نیز حضور نظامی کشورش پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان با توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن مرتبط است.
جیمز کننگهم به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل تأکید نمود که امضا نشدن این توافقنامه، بالای تعهدات امریکا در این بخش‌ها اثر گذار خواهد بود.
آقای کننگهم گفت که دلیلی برای تأخیر در امضای این توافقنامه وجود ندارد:
«ما هیچ دلیلی برای تاخیر در این توافقنامه و سپردن آن را به حکومت جدید نمی‌بینیم. در این زمینه عوامل مثبت وجود دارند، امضای توافقنامۀ امنیتی نه تنها ما و متحدان ما را در تهیۀ پلان‌های نظامی کمک می کند، بلکه منافع افغانستان و همکاران بین المللی اش نیز در این توافقنامه نهفته است.»
سفیر امریکا در کابل می‌گوید، در حال حاضر تلاش‌های غیر رسمی آغاز شده تا مذاکرات روی مرحلۀ چهارم توافقنامۀ امنیتی میان افغانستان و امریکا که به تاخیر انداخته شده از سر گرفته شوند.
آقای کننگهم در عین حال تاکید می‌‍ورزد که امضای این توافقنامه برای امریکا کدام مسالۀ تازه نیست زیرا چنین توافقنامه ها را با حدود صد کشور جهان به امضا رسانده است.
اما حکومت افغانستان می‌گوید که در امضای توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحده عجله ندارد و این توافقنامه زمانی امضا خواهد شد که شرایط این کشور از سوی امریکا پذیرفته شوند.
اما سفیر امریکا در کابل می‌گوید، کشورش به افغانستان این ضمانت‌ها را داده نمی‌تواند: « تا زمانی که خود افغان‌ها امنیت افغانستان را ضمانت نکنند، به فکر من نه امریکا و نه هم کدام کشور دیگر نمی توانند این ضمانت را بکنند. اما هدف از همکاری دوامدار ما این است که به تامین امنیت در افغانستان کمک کنیم. ما تلاش می‌کنیم، کمک های مالی را به این کشور نیز فراهم سازیم اما سیستم ما قسمی است که هر سال باید به کانگرس مراجعه کنیم و گرفتن تصمیم در این زمینه کار گانکرس است.»
آقای کننگهم می‌گوید، موافقتنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن یک مثال خواهد بود و راه را برای امضای چنین توافقنامه ها با سایر کشورهای عضو ناتو با افغانستان نیز هموار می‌سازد.
واشنگتن در حالی روی نهایی‌سازی هر چه زودترموافقتنامۀ امنیتی با کابل تاکید دارد که حکومت افغانستان در نظر دارد برای تایید آن لویه جرگه عنعنوی را راه اندازی کند.
تا اکنون زمان این لویه جرگه معلوم نیست اما با توجه به موقف افغانستان در این خصوص به نظر نمی‌رسد که این توافقنامه به این زودی‌ها نهایی گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.