کــدام چهره معاون اول می‌شــود؟

گزارشگر:21 حوت 1392 - ۲۰ حوت ۱۳۹۲

با تکمیل مراسم تدفین و به خاک‌سپاری مارشال فهیم، بحث این‎که چه کسی جانشین او به عنوان معاون رییس‎جمهوری خواهد شد، در محافل سیاسی و در میان شهروندان کشور بالا گرفته است.
بربنیاد حکم قانون اساسی افغانستان، هرگاه یکی از دو معاون ریاست‌جمهوری «استعفا و یا وفات کند»، رییس‌جمهوری می‌تواند فرد دیگری را به تایید مجلس نماینده‌گان جایگزین او کند.
با توجه به ترورهای زنجیره‎یی چهره‎های سیاسی و فرماندهان پر نفوذ طیف مقاومت برضد طالبان که مارشال فهیم نیز به آن تعلق داشت mnandegar-3به نظر میرسد که فقط چند چهره به عنوان این که جانشین مارشال فهیم یا معاون اول رییس جمهور کرزی از ‎میان آنان انتخاب شود مطرح استند.
از این رو، اکنون در رسانه‌ها و محافل سیاسی و حتا ارگ ریاست جمهوری، از احمدولی مسعود رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود و سفیر پیشین افغانستان در بریتانیا، محمد یونس قانونی رییس پیشین مجلس و عضو مجلس شانزدهم، صلاح‎الدین ربانی رییس شورای عالی صلح و رییس جمعیت اسلامی افغانستان و بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی و حتا استاد عطا محمد نور والی بلخ، به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشین مارشال فهیم یاد می‎شود.
اما با توجه به برخوردهای پیشین آقای کرزی و وضعیتی که او و کشور را احاطه کرده است، ممکن او با سران طیف سیاسی مقاومت و چهره‎های پرنفوذ مجاهدین، در این خصوص مشورت‎ها و رای‎زنی‎هایی داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.