هشدار خلیل‎زاد از پیامدهای امضانشدن موافقت‎نامۀ امنیتی

- ۱۲ اسد ۱۳۹۲

سفیر سابق امریکا در افغانستان می‌گوید که باید توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن به زودترین فرصت امضا شود.
دکتر زلمی خلیلزاد همچنان گفته که اگر رییس‌جمهور کرزی تمایلی به امضای این توافقنامه ندارد، ایالات متحده می‌تواند پس از انتخابات سال ۱۳۹۳ با رهبر آیندۀ افغانستان، توافقنامه امنیتی را امضا کند.
روز جمعه فرستادۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز خواستار امضای توافق‎نامۀ امنیتی میان افغانستان و امریکا شد و گفت که قرارداد امنیتی نباید وسیلۀ برای مبارزات انتخاباتی شود.
زلمی خلیلزاد همچنان به رادیوی صدای امریکا گفته است: باید خالیگاه‌هایی که در این قرارداد وجود دارد، تکمیل شود.
ایالات متحده امریکا امیدوار است که این توافقنامه تا ماه اکتبر امسال امضا شود.
روز پنجشنبه جان کری وزیر خارجه امریکا در سفرش به پاکستان گفت: اطمینان دارد که توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن نهایی خواهد شد.
سفیر سابق ایالات متحده در کابل از برخی تهدیدها در صورت امضا نشدن این قرارداد امنیتی خبر می‌دهد.
زلمی خلیلزاد که به حیث سفیر امریکا در بغداد هم کار کرده، می‌گوید که عراق با ایالات متحده توافقنامۀ امنیتی امضا نکرد، بناً امریکا هم تمامی نیروهایش را از عراق بیرون کرد.
در متن توافقنامۀ امنیتی میان افغانستان و امریکا، در بارۀ حضور نیروهای این کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان یاد آوری شده است.
وزیر خارجه امریکا به روز پنجشنبه گفت: قرار است رییس‌جمهور بارک اوباما به زودی تعداد مشخص عساکری را که پس از سال آینده در افغانستان باقی می‌مانند، اعلان کند.
افغانستان در اعتراض به گشایش دفتر طالبان در قطر، مذاکرات روی امضاء توافقنامه ستراتیژیک با امریکا را به حالت تعلیق در آورد.
اما به دنبال سفر رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در ماه گذشته به کابل، ریاست‌جمهوری افغانستان گفت: کابل در اصول آماده است تا این توافقنامه را امضا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.