نگرانی از سرنوشت سه هزار پناه‎جوی افغانی در سوریه

- ۰۹ سنبله ۱۳۹۲

وزارت امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد که سه هزار شهروند افغان در کشور سوریه اکنون زنده‌گی می‌کنند.
اسلام الدین جرئت، سخنگوی وزارت امور مهاجرین با اعلام این خبر به بی‌بی‌سی گفت:» دو هزار دانشجوی افغان و حدود یک هزار خانواده مهاجر در کشور سوریه زنده‌گی می‌کند.» با توجه به بحرانی شدن وضعیت سوریه، او درباره سرنوشت این مهاجرین گفت که از چند ماه قبل سفارت افغانستان در سوریه اعلام کرده بود که همه‌یی مهاجرین افغان که قصد برگشت داوطلبانه به افغانستان را دارند به سفارت افغانستان مراجعه کنند.
او افزود که در میان این افراد کسانی بدون مدارک قانونی که نشان دهنده حضورآنان در سوریه باشند، نیز زنده‌گی می‌کنند.
وزارت خارجه افغانستان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده است.
با اوج گیری خشونت‌ها در سوریه، از این کشور خبر می‎رسد که بیش از ۱۰۰۰ پناهجوی افغان در حومه‌یی دمشق پایتخت این کشور گیر مانده و در معرض یک فاجعه بزرگ انسانی قرار گرفته‌اند. این پناهجویان در منطقه موسوم به»سیده زینب» در حومه‌یی دمشق درخانه‌های متروکه پناه گرفته‌اند.
مناطق عربین، زملکا، جوبر و عین ترما که روز چهارشنبه هفته گذشته مورد حمله شیمیائی قرار گرفتند، از محل اقامت پناهجویان، حدود ۳ تا ۴ کیلومتر فاصله دارد.
از سوی دیگر چون اکثر پناهجویان افغان شیعه مذهب هستند، بیم این وجود دارد که اگر گروه‌های تندرو سنی مذهب و مخالف رژیم بشار اسد، بر حومۀ دمشق مسلط شوند، خطر جدی آنها را تهدید می‌کند.
عارف ادبی یک تن از پناهجویان افغان در سوریه در این باره می گوید: «پناهجویان حتی راه فرار از سوریه را ندارند، زیرا از یک سو در محاصره هستند و از طرف دیگر به جز برگه‌های اقامت که توسط ملل متحد به آنان داده شده است؛ هیچگونه مدرکی دیگر ندارند که بتوانند برای بیرون شدن از سوریه از آن استفاده کنند».
کمیسیاریای عالی سازمان ملل در سوریه در سایت رسمی خود تعداد پناهجویان افغان دراین کشور را ۱۷۵۰ تن ذکر کرده است. اما علی فقیری یک تن از پناهجویان دیگر افغان می‌گوید: «کسانی که توانایی لازم را داشتند، از سوریه گریخته و خود را به کشورهای دیگر از جمله ترکیه رساندند، ولی خانواده‌ها و افرادی که از نگاه مالی توانایی رفتن را ندارند در زیر آتش جنگ سوریه گیر مانده اند، تعداد شان به ۱۰۰۰ تن می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.