نمایندۀ امریکا در امور افغانستان و پاکستان: ما خواهان بازگشایی دفتر طالبان در قطر هستیم

- ۲۶ سنبله ۱۳۹۲

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان و پاکستان می‎گوید که برای مذاکرۀ مستقیم با طالبان امیدوار می‎باشد.
جیمز دابینز گفته است: «ماهنوز هم می‌خواهیم که گفت‌وگو صورت گیرد، گفت‌وگویی که ایالات متحده امریکا و طالبان مستقیماً در آن شامل باشند و همچنان شامل حکومت افغانستان و یا شورای عالی صلح آن باشد».
دابینز که انتظار می‌رود ریاست جناح ایالات متحده امریکا را در چنین مذاکراتی داشته باشد، به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما امید را از دست نمی‌دهیم. ما به این امید ادامه می‌دهیم که در یک نقطه انکشاف مثبتی به وجود می‌آید، اما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که کی».
او گفت:« طالبان حالا به دلایل عملی نمی‌خواهند تا با ایالات متحده امریکا، با حکومت افغانستان وبا هیچ کسی گفت‌وگو کنند».
طالبان اخیراً دفترشان را در دوحه مرکز قطر گشودند؛ اما به زودی این دفتر تعطیل شد. زیرا حکومت افغانستان آن را دولتی در تبعید خوانده بود.
دابینز معتقد است که سوء تفاهم در مورد نقش این دفتر عامل پیامدهای بعدی بود.
از سوی دیگر، دابینز در بارۀ همکاری مشترک ایالات متحدۀ امریکا، ایران و افغانستان سخن زد.
دابینز گفت:« هرگاه ما قادر گردیم که پیشرفت واقعی یی در مورد برنامه هسته‌یی به عمل آوریم، در آن صورت دقیقاً فرصت‌هایی برای پیشرفت در مسایل دیگر هم وجود دارند».
او گفت:« من فکر می‌کنم، از لحاظ عینی منافع ایران و امریکا هرگاه باهم منطبق نباشند، دست کم مشترکاتی دارند. از لحاظ تاریخی ایران یک افغانستان با ثبات و صلح‌آمیز می‌خواهد».
دابینز گفت که ایران مخالف طالبان است وعلاقه به کاهش قاچاق مواد مخدر از افغانستان وهمچنان برگشت مهاجران افغان به کشورشان دارد.
دابینز از نقش مهم محمد جواد ظریف نمایندۀ ایران درجریان مذاکرات در مورد آینده افغانستان بعد از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ سخن به میان آورد.
ظریف که تحصیل‌یافته ایالات متحده امریکا است، توسط حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران به حیث وزیر خارجه آن کشور تعیین شده است.

در افغانستان می‌مانیم
دابنز همچان گفته که امریکا و ناتو به دنبال کاهش چشمگیر تعداد نیروهای خود در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ هستند و کشورهایی نظیر پاکستان نقش مهمی را در دوره پس از آن ایفا خواهند کرد.
جیمز دابینز، فرستاده ویژه امریکا به افغانستان و پاکستان می‌گوید: امریکا به دنبال انجام یکسری عملیات‌ها و تغییرات در افغانستان است.
وی گفت: هدف امریکا کاهش نیروهایش در افغانستان است نه خروج کامل. پس از آن و حتی پس از سال ۲۰۱۵ همچنان حضور امریکا در افغانستان ادامه دارد و به نیروهای افغان مشاوره می‌دهند.
امریکا اکنون در حال مذاکره با دولت افغانستان است تا برای ادامه حضور بخشی از نیروهایش در افغانستان یک پایه قانونی فراهم آورد.
دابینز اظهار داشت که انتظار دارد حدود چند هزار تن از نیروهای ناتو نیز همچنان در افغانستان باقی بمانند.
به گفته دابینز امریکا از پروسه برگزاری انتخابات در افغانستان حمایت می‌کند.
وی گفت که امریکا در حال همکاری نزدیک با همسایه‌های افغانستان از جمله پاکستان است تا به ثبات این کشور و یکپارچگی اقتصادی منطقه کمک کند.
دابینز معتقد است که طالبان افغانستان دو شاخه متفاوت هستند و امریکا از روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان حمایت می‌کند وحتی خود نیز به دنبال مذاکره با طالبان است. به گفته او امریکا خواهان بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر است.
فرستاده امریکا با خودداری از اظهار نظر مستقیم در خصوص مذاکرات پاکستان با طالبان گفت که در این رابطه شنیده است و سه بار هم تاکنون با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و دیگر مقامات این کشور دیدار داشته اما گفت که امریکا دخالت مستقیمی در این موضوع ندارد.
وی در خصوص تاثیر چین در ثبات افغانستان نیز گفت: امریکا و چین مشترکات زیادی در این زمینه دارند. چین رابطه نزدیکی با پاکستان دارد و در خصوص افزایش خشونت‌ها در منطقه نگران است.
او برای مثال از روابط چین و امریکا در خصوص افغانستان به طرح مشترک این دو کشور برای آموزش تعدادی از دیپلمات‌های افغان در واشنگتن و پکن اشاره کرد.
وی در خصوص روابط امریکا و پاکستان نیز گفت که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ این رابطه تا حدی سرد شد اما تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید دوباره از سرگرفته شده و اکنون پایدار است.
دابینز در این خصوص که روسیه به دلایل مختلف با خروج نیروهای امریکا از افغانستان مخالف است گفت که روسیه و امریکا منافع تقریبا مشترکی در زمینه افغانستان دارند و گاهی اوقات در این زمینه مشورت‌هایی هم می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.