پوتین: با خروج ناتو اوضاع افغانستان بدتر می‌شود

- ۰۲ میزان ۱۳۹۲

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد که روسیه و هم‌پیمانانش به تاجیکستان کمک مشترک اضافی ارایه خواهد کرد تا پس از خروج اکثر نظامیان خارجی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان، از مرز مشترک این کشور با افغانستان حراست کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین با تاکید بر نگرانی‌ها مبنی بر اینکه خشونت ممکن است.
پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان به تاجیکستان و روسیه سرایت کند اظهار داشت: کشورهای سازمان پیمان امنیت مشترک توافق کردند تا طرحی را به منظور حفاظت از مرز با افغانستان تدوین کنند. ما در این راستا کمک‌های گروهی بیشتری برای تاجیکستان تامین خواهیم کرد تا مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان را تقویت کند.
پیشتر سربازان مرزبانی روسیه اقدام گشت زنی در مرز تاجیکستان با افغانستان می‌کردند اما در سال ۲۰۰۵ این کشور را ترک کردند. از جمله کشورهای سازمان پیمان امنیت مشترک قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس هستند. تاجیکستان قزاقستان و قرقیزستان کشورهای مسلمان هستند و ازبکستان و ترکمنستان نیز اگرچه عضو سازمان پیمان امنیت مشترک نیستند با افغانستان هم مرز هستند.
رییس‌جمهوری روسیه هشدار داد، افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال آینده با افزایش میزان قاچاق مواد مخدر و تشدید اقدامات تروریستی مواجه خواهد شد.
بر اساس بیانیه‌یی که کاخ کرملین منتشر کرد، پوتین در شهر سوچی روسیه به خبرنگاران گفت: متأسفانه شواهدی وجود دارد که بر اساس آن یش‌بینی می‌کنیم قاچاق مواد مخدر و فعالیت گروه‌های تندرو بعد از خروج ناتو از افغانستان افزایش خواهد یافت.
نیکولای بوردیوگا، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی نیز به اینترفاکس گفت، اعضای این پیمان به جای اعزام نیروهای بیشتر به تاجیکستان، کمک‌های مالی و مادی در اختیار این کشور قرار می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.