علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد

- ۰۱ دلو ۱۳۹۳

در این روزها، برخی مقام‌های پیشینِ نظامی کشور که امروز هم رهبرانِ مقتدری هستند، از ادامه و گسترش ناامنی‌ها در ماه‌های نزدیک خبر می‌دهند.
به نظر می‌رسد که خطرِ نیروهای مسلحِ زیر نام طالب و داعش و حزب اسلامیِ حکمتیار سبب شده است که نگرانی‌ها میان چهره‌های مطرحِ جهاد و مقاومتِ کشور بیشتر شود.
حدود یک ماه قبل، جنرال دوستم معاون اولِ رییس‌جمهور از به‌کار گرفتنِ نیروهای تازه‌نفسِ امنیتی در برابر طالبان و داعش یاد کرد و به ملا عمر هشدار داد که اگر دولت وحدت ملی از نیروهای تازه‌نفسش استفاده کند، طالبان در هیچ کجا پنـاه نخواهند یافت.
جنرال دوستم گفته بود که حدود بیست‌هزار نفر مسلح را در کنار ارتش و پولیسِ کشور آماده می‌کند تا در برابر طالبان برزمند.
اما جنرال مراد علی مراد، فرمانده نیروهای زمینیِ ارتش افغانستان که به شمال افغانستان سفر کرده بود، اعلام کرده است که طرح جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهوریِ افغانستان مبنی بر تشکیل یک واحد بیست‌هزار نفری برای مبارزه با گروه طالبان، قابل قبول نیست و اگر یک چنین واحدی هم ساخته شود، باید در ساختار ارتش ملی افغانستان باشد.
جنرال مراد همچنین گفته است که فعالیت نیروهای داعش در افغانستان گزارش شده، ولی تاکنون این گروه با نیروهای امنیتیِ افغانستان درگیر نشده‌ است. او به کشورهای آسیای میانه هشدار داد که باید نگرانِ تحرکاتِ این گروه باشند.
اما حالا سخن از داعش همه‌جا شنیده می‌شود و معلوم نیست که چه مقدار این سخن‌ها ساخته و پرداختۀ بازیگران و به چه پیمانه ‌هم غلوِ رسانه‌هاست. اما مسوولان در برخی ولایت‌ها این ادعاها را بارها تأیید کرده‌اند.
اخیراً امیر اسماعیل‌خان که هنوز هم به «امیر» لقبِ دوران جهاد و مقاومتش یاد می‌شود، در یک اظهارنظرِ غیرمنتظره هشدار داد که تا دو ماه دیگر افغانستان شاهد ناامنی‌های وسیع و آغاز جنگ‌های مدهش و گسترده خواهد شد و از همۀ نیروهای جهادی کشور خواست که متوجه این امر باشند.
او گفته است که باید شوراهای نظامی شکل بگیرد و در برابر این تهدید ایستاده‌گی شود. ولی پس از سخنان امیر اسماعیل‌خان، وزارت داخلۀ کشور واکنش نشان داد و گفت که نیروهای دولتی کشور در برابر هر نیروی مخالفی، توانایی دفاع و ایستاده‌گی دارد.
استاد عطا محمد نور نیز پیش از این در هشدارِ مشابهی گفته بود که یک‌بار ما را به نام طالب و امارت کشتند و سوختند، و حالا هم به نام خلافت می‌خواهند تباه‌مان کنند.
به همین خاطر بود که مجلس سنای کشور روز دوشنبه این هفته مسوولان و سرپرستانِ نهادهای امنیتی کشور را فراخواند و در مورد حضور داعش در افغانستان از آن‌ها توضیح خواست. مسوولان نهادهای امنیتیِ کشور گفتند که فقط گروهک‌های طالب، تغییر چهره داده و خود را داعش نامیده‌اند، اما تاهنوز آن‌ها شاهد شکل‌گیریِ نیروی تازه‌یی نبوده‌اند.
اما سخنان برخی از نیروهای امنیتی کشور، قابل توجهِ خاص است؛ چنان که مرادعلی مراد گفته است، گروه‌هایی به نام داعش در برخی ولایت‌ها دیده شده‌اند؛ اما آن‌ها هیچ‌گاه در برابر دولت و نیروهای دولتی قرار نگرفته و با نیروهای امنیتی درگیر نشده‌اند.
به هر رو، این سخنانِ مقام‌های نظامیِ ما هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد. نباید فکر شود که اگر طالب با داعش می‌جنگد، به معنای آن است که داعش در حمایت از دولت قرار دارد. این عین اتفاقی‌ست که در زمان ظهور طالبان رخ داد و آن‌ها در ابتدای امر با نیروهای مخالف دولتِ آن زمان ‌جنگیدند.
بنابراین، دولت و به‌خصوص نهادهای امنیتی کشور باید متوجه باشند که از همین اکنون در هیچ جای کشور مجالی به فعالیتِ گروه‌هایی به نامِ داعش ندهند. مطمئناً اگر هسته‌هایی به نام این گروه در افغانستان شکل بگیرد، آن‌گاه دردسرِ بزرگِ دیگری برای دولت و مردم خلق می‌گردد.
دولت باید با استفاده از ظرفیتِ نیروهای دفاعی و ملی کشور، سپری در برابر همۀ نابسامانی‌های امنیتی ایجاد کند و اجازه ندهد که هیچ نیروی مخربِ جدیدی در کشور شکل بگیرد. دولت‌مردانِ وحدت ملی، باید اصلِ ایستاده‌گی در برابر تروریستان را جدا از همۀ رقابت‌های سیاسی احتمالی‌شان‌، پی بگیرند و نقطۀ اتکایی برای مردم شوند.
اگر به‌راستی نیروهایی به نام داعش در حال شکل‌گیری‌اند یا دسته‌هایی از طالبان به نام داعش چهره بدل کرده‌اند و عینِ برنامه را پیش می‎برند، این‌ها باید برای دولتِ ما و نهادهای امنیتی کشور مهم باشد؛ زیرا ممکن است این نیروها ابتدا طی برنامۀ از پیش تعیین‌شده با طالبان درگیر شوند و پس از تثبیت و جابه‌جایی تدریجی خود، به چالشی بزرگ برای نیروهای امنیتی کشور تبدیل گردند. بنابراین، چه خوب است که علاجِ واقعه را قبل از وقوع کرد!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.