کمیسیون انتخابات: اشتباهات انتخابات پارلمانی تکرار نمی‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 19 جدی 1397 - ۱۸ جدی ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که اشتباهاتِ انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار نمی‌شود و این کمیسیون سخت در تلاش است که پیش از برگزاری انتخابات مشکلات و چالش‌ها را برطرف کند تا برنامه‌های منظم برای برگزاری انتخابات داشته باشند.
در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان هزاران نفر از رأی دهنده‌گان از دادن رأی بازماندند.
mandegarبسته ماندن مراکز اخذ رأی، عدم حضور کارمندان کمیسیون انتخابات در مراکز اخذ رأی، عدم استفاده از سیستم بایومتریک و عدم شفافیت در روند شمارش آرا، مشکلاتی بودند که مشروعیت این روند را به چالش کشید.
اکنون کمیسیون انتخابات وعده می‌سپارد که برای حل این چالش‌ها برنامه‌های منظم دارد و اشتباهات ۲۸ میزان در انتخابات ریاست‌جمهوری به هیچ عنوان تکرار نمی‌شود.
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که برای بهتر برگزار شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، این کمیسیون تصمیم دارد تا در چهار بخش اساسی اصلاحات بیاورد.
او می‌گوید: در بخش تشکیلات مرکز و ولایات کار شروع شده است. بست‌های کلیدی به اعلان گذاشته شده و براساس امتحان، افراد شایسته به این پست‌های مهم گماشته می‌شوند.
آقای ابراهیمی می‌گوید: فهرست رأی دهنده‌گانی که برای اولین‌بار در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت را تنظیم و ترتیب کرده ایم تا یک فهرست منظم از رأی دهنده‌گان در روز انتخابات داشته باشیم و جلو تقلب و تخلف گرفته شود.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات خاطر نشان می‌کند: کار روی چگونگی استفاده از سیتسم بایومتریک که یکی از خواست‌های اساسی احزاب و جریان‌های سیاسی است، به شدت جریان دارد و تلاش می‌شود تا کارمندان کمیسیون دراین بخش آموزش‌های لازم را ببینند.
به گفتۀ معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات: بلند بردن سطح آگاهی کارمندان کمیسیون در بهتر برگزار شدن انتخابات بخش مهمی از برنامه‌های کمیسیون انتخابات است که باید عملی شود.
ابراهیمی تأکید کرد: تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، باید کارمندان کمیسیون به طور دقیق و درست آموزش ببینند تا در روز برگزاری انتخابات با چالش و مشکلات مواجه نشویم.
به گفتۀ آقای ابراهیمی: کمیسیون با جامعۀ جهانی در حال بحث و تبادل نظر است تا چگونه بتواند پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، اصلاحات اساسی و لازم را در راستای بهتر برگزار شدن انتخابات، بیاورند.
با اعلام تقویم انتخاباتی، جریان‌های سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان اعلام کردند که کمیسیون انتخابات ظرفیت برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبول برای شهروندان را ندارند.
آنان بارها در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار خواستار تغییر اعضای رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی شده‌اند. به گفتۀ آنان، کمیسیونی که توان به سرانجام رساندن درست انتخابات پارلمانی را نداشت، چگونه حالا چند انتخابات را همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد؟
کمیسیون انتخابات چشم به راه کمیسیون شکایات
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که برای اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی چشم به راه فیصلۀ کمیسیون شکایات های انتخاباتی اند.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در ادامۀ گفت‌وگویش با روزنامۀ ماندگار و در مورد این‌که پس از اعلام نتایج ابتدایی اعتراضاتی وجود داشت، آیا به این اعتراضات رسیده‌گی صورت گرفته است گفت: رسیده‌گی به اعتراضات مربوط کمیسیون شکایات انتخاباتی است و نتایج انتخابات که مربوط به کمیسیون انتخابات می‌شود را اعلام کردیم.
آقای ابراهیمی می‌گوید: منتظر اقدامات کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی هستیم تا نتایج نهایی را اعلام کنیم؛ این مسوولیت آن کمیسیون است تا به شکایات رسیده‌گی کند.
خواستیم دیدگاه کمیسیون شکایات انتخاباتی را در مورد بررسی شکایات نامزدان داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی حاضر به گفت‌وگو در این مورد با ما نشد.
این در حالی‌ است که تا هنوز نتایج ابتدایی انتخابات کابل نامعلوم است.
در انتخابات پارلمانی ولایت کابل ۱۶۱ تن از نامزدان به شمول ۲۷ زن به رقابت پرداختند که قرار است از این میان ۳۳ تن که ۹ زن شامل آن است به مجلس نماینده‌گان راه پیدا کنند.
آگاهان و نامزدان اعلام نشدن نتایج ابتدایی انتخابات کابل را سیاسی عنوان کرده می‌گویند که چون در شمارش آرا دست‌کاری صورت گرفته است. بنابراین، کمیسیون هراس دارد که اعلام نتایج سبب ایجاد بحران در کابل شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.