عیـد قربان از آماده‌گی‌های مردم تا تمهیدات مسوولان

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۹ میزان ۱۳۹۲

بسیاری از دُکان‌داران، بازاریان و شهروندان شهر کابل می‌گویند، با این‌که چند روز محدود به فرا رسیدن عید قربان مانده، اما بازار فروش مواد خوراکیِ ویژه عید کاملاً سرد و ساکت است.

آن‌ها بالا رفتنِ بی‌رویه نرخ‌ها و ضعف شدید اقتصادیِ شمار زیادی از شهروندانِ پایتخت را دلیل کسادیِ بازار خرید مواد خوراکیِ ویژه عیـد می‌دانند.
عزت‌الله که در یکی از لیسه‌های شهر کابل آموزگار است، می‌گوید: در کنار این‌که قیمت‌های مواد بلند رفته، معاش شماری از مأمورین دولت نیز تا حال پرداخت نشده است، از این‌رو آن‌ها توان خرید اجناس ویژه عیـد را ندارند.
عزت‌الله می‌افزاید: همه‌ساله با نزدیک شدن عید، قیمت اجناس و کالاها بالا می‌رود و با این وضعیت نابه‌سامان، بسیاری از هموطنانِ ما نمی‌توانند مواد مورد ضرورتِ خود را تهیه کنند.
نورآغا ـ جوانی که دو سال است نامزد شـده و برای تهیه عیدی به بازار لیسه مریم آمده ـ می‌گوید: سالانه با نزدیک شدن هر دو عیـد، در بازارهای کابل قیامت به‌پا می‌شود و قیمت‌ تمام اجناس سر به فلک می‌کشد.
این شهروند کابل افزود: اکنون در کنار مواد خوراکی مخصوص عید، قیمت‌ پوشاک نیز بالا رفته است؛ مثلاً یک جوره پیراهن که پیش از این دوهزار افغانی قیمت داشت، با آمدن عید قیمتِ آن چهارهزار افغانی شده و این مسأله جوانانی را که نامزد دارند، به‌شدت رنج می‌دهد.
دُرمحمد دکان‌دار در مندوی کابل نیز می‌گوید: در دیگر کشورهای جهان با آمدن روزهای خوشی و سرور، قیمت مواد خوراکی پایین می‌آید اما در افغانستان برعکس، با آمدن این روزها بهای مواد چندبرابر می‌شود.
دُرمحمد می‌افزاید: نرخ میوه خشک در کل نسبت به عید رمضان افزایش یافته و تنها قیمت بادام و پسته، اندکی ارزان شده است.
او هم‌چنان می‌گوید: افزایش قیمت مواد خوراکه، به بازرگانان مربوط می‌شود. آن‌ها برای ما به نرخ بلند به فروش می‌رسانند، ما نیز مجبوریم قیمت‌ها را بالا ببریم.
شکیبا یک شهروند دیگر شهر کابل ضمن شِکوه از مسوولان، از آن‌ها می‌خواهد که در رابطه با کنترل نرخ اجناس در بازارها، همکاری و دل‌سوزی به خرج دهند.
در همین حال، شماری از آگاهان اقتصادی بدین باور هستند که دو دلیل عمده وجود دارد که در آستانۀ آمدن عید، بهای مواد افزایش پیدا می‌کند. دلیل نخست، قانون عرضه و تقاضا است؛ به این معنی که هرگاه تقاضا بیشتر شود، قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. دوم این‌که متأسفانه بازرگانان ما مانند سایر کشورهای اسلامی، از انگیزه‌های لازمِ ملی و اسلامی برخوردار نیستند؛ تا در چنین روزهایی تلاش کنند که بهای مواد پایین بیاید.
آماده‌گی مسوولان
مسوولان فرماندهی کابل می‌گویند که آن‌ها برای تأمین امنیت روزهای عید قربان، تدابیر ویژه و لازمِ امنیتی را گرفته‌اند.
جنرال ظاهر ظاهر فرمانده پولیس کابل گفته است فرماندهی کابل با تمام قوا آمادۀ تأمین امنیت در روزهای عید می‌باشد.
در عین حال، جنرال ظاهر از بهبود امنیت در شهر کابل به مردم اطمینان داد و گفت که در یک ماه اخیر جرایم جنایی در این شهر کاهش یافته است.
فرمانده پولیس کابل که هفتۀ گذشته در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: برنامۀ مشترک امنیتی از سوی فرماندهی امنیه کابل، ریاست امنیت ملی، فرقه ۱۱۱ و ارتش ملی به‌خاطر روزهای عید روی دست گرفته شده است.
مسوولان امنیتی هم‌چنان از دکان‌داران خواسته‌اند که از فروش پتاقی و مواد معترقه خودداری کنند، در غیر آن با متخلفین برخورد جدی صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.