فصـل خزان و مراقبت از پوست

- ۱۹ میزان ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

نیازهای پوست
افرادی که پوست‌شان خیلی خشک است و سرمای هوا هم خشکی پوست‌شان را تشدید می‌کند، باید از کریم‌هایی با پایه چربی و افرادی که پوست‌شان چرب است و می‌خواهند فقط رطوبت از دست رفته آن را بازیابند، بهتر است مرطوب‌کننده‌های با پایه آب مصرف کنند. ضمن این‌که برای جذب بیشتر و مناسب‌تر هر دو نوع این کریم‌ها، باید ابتدا دست و صورت را بعد از شستن خوب خشک و سپس از محصولات مرطوب‌کننده مناسب استفاده کرد. استفاده از محصول‌هایی مانند وازلین، علاوه بر مقرون به صرفه‌تر و مفید بودن، عوارض کمتری دارد؛ زیرا معمولا افراد به این‌گونه محصولات واکنش پوستی نشان نمی‌دهند.
ضدآفتاب و جلوگیری از خشکی
یک باور کاملاً اشتباه این است که ملایم‌تر‌شدن نور آفتاب در روزهای زمستانی، نیاز به استفاده از ضدآفتاب را از بین می‌برد، در حالی که مصرف‌نکردن ضدآفتاب، یکی از عوامل خشکی پوست در فصل سرما محسوب می‌شود؛ بنابراین تمام افراد باید در زمستان هم از ضدآفتاب البته در دفعات کمتر استفاده کنند. میزان SPF ضدآفتاب‌ها به پوست و منطقه زنده‌گی بسته‌گی دارد. بهتر است پیش از مصرف ضدآفتاب در پاییز و زمستان با یک متخصص جلدی مشورت شود.
از خانه کمتر بیرون روید
خشکی یا طراوت پوست، رابطه مستقیمی با هوای محیط پیرامون ما دارد؛ بنابراین مهم‌ترین علت خشک‌شدن پوست افراد در پاییز و زمستان، هوای سردوخشکِ این فصل است. اولین و راحت‌ترین توصیه به افرادی که با مشکل خشکی پوست دست به گریبان هستند، این است که در این روزهای سرد، فقط در مواقع ضروری از منزل خارج شوند و تا حد امکان در خانه بمانند تا کمتر در معرض خشکی هوا قرار بگیرند.
پوست را زیاد نشویید
کمتر و در حد اعتدال دست و صورت‌تان را با آب و صابون بشویید. البته شست‌وشوی دست و صورت با آب و صابون اشکالی ندارد، به خصوص در این فصل از سال امکان ابتلا به بیماری‌های ویروسی زیاد است، اما بهتر است که این شستن‌ها در حد اعتدال باشند. در ضمن می‌توانید بعد از هر بار شست‌وشو، دست و صورت‌تان را با کریم‌های مناسب موجود در بازار چرب و مرطوب کنید و برای این‌که دست‌های‌تان کمتر آلوده شود و کمتر نیاز به شستن پیدا کند، وقتی از خانه خارج می‌شوید، دست‌کش مناسب بپوشید.
ویتامین E بخورید
عوامل بسیاری می‌توانند در خشک‌شدن پوست افراد موثر باشند که یکی از آن‌ها مشکلات تغذیه‌یی و کمبود ویتامین‌هاست. هرچه بدن کمتر در معرض دریافت ویتامین‌ها و عناصر مفید برای شاداب و باطراوت ماندن پوست قرار بگیرد، بیشتر و زودتر دچار خشکی و چملکی پوست می‌شود؛ بنابراین مصرف انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E در این روزها خیلی به افراد توصیه می‌شود و برای جلوگیری از کمبود آب بدن و در نتیجه خشکی پوست، مصرف ‌آب زیاد در پاییز و زمستان موثر می‌باشد.
محیط خانه را مرطوب کنید
در خانه برای جلوگیری از خشک‌شدن هوای محیط در اثر روشن بودن وسایل گرمازا، یک چای‌جوش پُر از آب روی بخاری قرار دهید. اگر هم می‌توانید، یک دستگاه بخار برای منزل تهیه کنید تا بخار متصاعد شده از این وسایل، رطوبت مورد نیاز خانه‌ که وسایل گرمازا آن را از بین می‌برند، به حد تعادل برساند.
صابون را کنار بگذارید
انتخاب شوینده متناسب با نوع پوست نیز بسیار مهم است. از مصرف صابون‎هایی قلیایی یا مواد پاک‎کننده‎یی که مقادیر زیادی مواد خشک‎کننده و قلیایی دارند، خودداری کنید. برای شست‌وشوی پوست صورت از صابون‎های «پن» که از نظر ظاهری شبیه صابون هستند اما ترکیب‌ها شیمیایی‌شان متفاوت است، استفاده کنید. اگرچه صابون‎های «پن» کمی از صابون‏های دیگر گران‎تر هستند، اما کمتر پوست را تحریک می‌کنند. در صورت تمایل به مصرف صابون، صابون‎های ملایم با pH پایین یا صابون‌های کریمی را انتخاب کنید که ۲۵ درصد چربی دارند. در فصل پاییز، پوست را از نور خورشید و سرما محافظت کنید و به یاد داشته باشید که در اثر خشک‏شدن، بسیار آسیب‏پذیر و حساس می‏شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.