حضور آگاهانه در انتخابات امیـدها و فرصـت‌های ارزنده ملی به‌بار خواهد آورد

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۲

عبدالقهار سروری/      ۱۱-عقرب/۱۳۹۲

حضور گسترده و آگاهانه مردم در انتخابات، استفاده حسابی و عاقلانه آن‌ها از سازنده‌ترین امتیاز دست‌داشتهشان (حق رأی)، می‌تواند امیـدها و فرصت‌های مهم و سرنوشت‌سازی را برای افغانستان و ساکنانِ این سرزمین به دنبال داشته باشد.
مردم همواره از مشکلات و نابه‌سامانی‌های مداوم در کشور، شکایت داشته و از عدم توجهِ کاربه‌دستان به خواست‌ها و منافع‌شان اظهار ناراحتی می‌کنند، که بدون شک تداوم مشکلات و عدم رضایت مردم از شرایط حاکم در کشور، به یک بازنگریِ جدی در سیستم کاری و چه‌گونه‌گی حضور مردم در تصامیم ملی نیاز دارد.mandegar بدیهی است که تنها با شکایت و اظهار مداومِ بی‌باوری‌ها به سیستم کاری در مملکت، هیچ مشکلی حل نمی‌گردد و تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که هیچ‌کس به شکایات‌ و نارضایتی‌های مردم توجه جدی نخواهد کرد مگر این‌که خود مردم هنگامی که صلاحیت تصمیم‌گیری دارند، با استفاده از رأی و صلاحیت قانونی و حقوقی خویش، خواست‌ها و آرزوهای مشروع و ملی خود را به گونه‌یی تحقق بخشند که دیگر مجال کمتری به شکایات‌ و نابه‌سامانی‌ها باقی بماند.
تجارب گذشته و عدم رضایت اکثریتِ مردم از شرایط حاکم در کشور، نشان‌دهنده آن است که در گذشته تصامیم مردم با مشکلاتی همراه بوده و یا هم با سهل‌انگاری، مردم نخواسته‌اند که از حق مشروع و و سرنوشت‌ساز خود (رأی‌دهی) به گونه درست و منطقی استفاده کنند. اکنون یک بار دیگر مردم فرصتِ تصمیم‌گیری و تعیین نمودن سرنوشت سیاسی و کاری در کشورشان را به‌دست آورده‌اند تا با رأی خود، سرنوشت حاکم بر مملکتِ خود را شکل دهند. اگر مردم با در نظرداشت نابه‌سامانی‌های گذشته و سرنوشت‌ساز بودن نتایج انتخابات سال آینده خورشیدی در کشور، به گونه همگانی از پروسه انتخابات حمایت نموده و به‌طور آگاهانه در انتخابات شرکت نمایند، بی‌تردید ضمن برآورده شدن خواست‌های برحق آنان، یک صفحه جدید از امیدها و فرصـت‌ها در افغانستان باز خواهد شد.
با در نظرداشت این‌که افغانستان در چه وضعیت و موقعیتی قرار دارد و باورها ـ در داخل و خارج ـ نسبت به سرنوشت این کشور تا یک سال دیگر چه‌گونه است؛ مردم مکلفیت دارند که به گونه همه‌گانی، آگاهانه و حسابی در پروسه انتخابات سهیم گردند و با رأی عاقلانه و منصفانه خود، آینده روشن و ارزنده‌یی را برای مملکت خویش به ارمغان آورند. چرا که در عصر حاضر و در روندهای ارزشمند انسانی، هموارسازی راه‌های دشوار و پُرمانع را فقط رأی مردم و انتخاباتِ همه‌گانی ممکن می‌سازد.
از آن‌جا که انتخابات و استفاده از رأی مردم برای رقم زدن سرنوشت سیاسی و کاری در افغانستان، سابقه‌یی چندان طولانی نداشته و تجارب اندک در بیشتر از یک دهه اخیر نیز با یک سلسله مشکلات و بی‌باوری‌ها همراه بوده است، اکثر مردم ما هنوز به گونه دقیق، از مزایا و ارزشمندی انتخابات و نیروی تأثیرگذارِ رأی خود در روز انتخابات بی‌خبر استند؛ بنابراین لازم است که برای روشن‌سازی افکارِ عامه پیرامون این موضوع و تشویق مردم به سهـم‌گیری در انتخابات، تلاش‌هایی لازم و مفید صورت گیرد.
دولت افغانستان، احزاب و گروه‌های فعال سیاسی و اجتماعی، نهادهای جامعه مدنی، کاندیداها و نهادهـای مرتبط به سازمان ملل و جامعه جهانی، همه مکلفیت دارند تا در جهت آگاهی‌دهی مردم پیرامون ارزشمندی‌ و اهمیت انتخابات و ترغیب مردم به حضور و سهم‌گیری در این پروسه مهم ملی، برنامه‌های عملی و ارزنده ملی را روی دست گیرند.
سهم‌گیری در انتخابات و رأی‌دهی برای رقم زدن آینده سـیاسی و اجتماعی در کشور، یک موضوع ساده و تفریحی نیست؛ بلکه یک رسالت و مسوولیتِ مهم و سرنوشت‌ساز ملی برای تمام افرادِ و اجدِ شرایط در افغانستان می‌باشد. تمام مردم این سرزمین، همان‌گونه که حق رأی‌دهی دارند، این مکلفیت را نیز دارند که در پروسه انتخابات به گونه آگاهانه و گسترده اشتراک نموده و یک آینده خوب و روشن را برای مملکت و مردم خود تضمین نمایند. عدم اشتراک مردم در انتخابات و یا هم عدم دقت آن‌ها در پروسه رأی‌دهی، باعث ازدیاد مشکلات و تداوم شکایت‌ها از روند جاری در افغانستان خواهد شد. پس لازم است که تمام مردم به گونه عاقلانه و حسابی و به صورت آگاهانه، در پروسه انتخابات سهم گرفته و با استفاده از رأی به‌موقع و به‌مورد خود، فصل تازه‌یی از امیــدها و فرصـت‌ها را برای خود، ملت و کشور خویش به ارمغان آرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.