هشدار دیده‎بان شفافیت از وضعیت مس عینک

گزارشگر:6 قوس 1392 - ۰۵ قوس ۱۳۹۲

mandegarسازمان دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید اگر به مشکلات ساکنان اطراف معدن مس عینک در ولایت لوگر رسیدگی نشود، احتمال آن وجود دارد که طرح استخراج مس در این معدن با مشکلات جدی مواجه شود.
این سازمان، با انتشار گزارشی گفته که زمین‌های زراعتی صدها خانواده در اطراف این معدن به کنترل دولت درآمده اما بهای آن پرداخت نشده و این امر می‌تواند نارضایی ساکنان این منطقه را افزایش دهد.
یما ترابی رییس دیدبان شفافیت به خبرنگاران گفت که اگر دولت به این موضوع توجهی نکند، احتمال آن وجود دارد که افراد ناراضی از این وضعیت، به شورشیان بپیوندند و امنیت پروژه را به خطر اندازند.
به گفته آقای ترابی، در مواردی ساکنان روستاهای نزدیک به معدن مس عینک، از سوی ماموران دولتی «تهدید» و مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند.
به باور مسوولان دیدبان شفافیت، همین چالش‌ها باعث شده که شرکت ام سی سی چین، خواستار بازنگری قرارداد استخراج مس عینک شده و به عملی کردن تعهدات خود از جمله ساخت راه آهن و نیروگاه برق حرارتی توجهی نکند.
اما وزارت معادن و نفت افغانستان گزارش دیدبان شفافیت را غیرتخصصی خوانده و ادعای عدم پرداخت بهای زمین‌های استملاک شده را هم رد کرده است.
رفیع صدیقی سخنگوی این وزارت گفت: «ما در برابر هر جریب زمینی که از مردم گرفتیم، مبلغ چهار هزار تا یک میلیون و ششصد هزار افغانی پرداخت کردیم.»
او افزود که بر اساس تصمیم شورای وزیران، توزیع ده جریب زمین در جایی دیگر برای هریک از کسانی که زمینش در اطراف معدن مس عینک استملاک شده، از یک ماه پیش آغاز شده است.
در محل استخراج مس معدن عینک، آثار باستانی هم کشف شده که اهمیت تاریخی دارد
دیده بان شفافیت افغانستان در گزارش خود همچنین به این موضوع اشاره کرده که طرح استخراج مس در معدن عنیک خطرات بزرگ زیست محیطی را در بر دارد، که برای جلوگیری از آن باید اقدامات جدی صورت گیرد.
در این گزارش همچنین آمده است که دفع زباله‌های معدن و محل دفن آن از نگرانی‌های عمده طرفداران حفظ محیط زیست و فعالان نهادهای مدنی است.
اما سخنگوی وزارت معادن و نفت می‎گوید که تحقیقاتی که در این مورد انجام شده، نشان می‌دهد که طرح استخراج مس عینک هیچ خطری را متوجه محیط زیست نخواهد کرد.
مسئولان این وزارت همچنین می‎گویند که نخست‎وزیر چین به رییس جمهوری افغانستان گفته که شرکت چینی که مسوول استخراج مس عینک است، به تمام تعهداتش از جمله ساخت راه آهن و نیروگاه برق به ظرفیت ۴۰۰ میگاوات عمل خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.