همه چیـز درباره «خودزشت‌پنداری زنانه»

گزارشگر:23 قوس 1392 - ۲۲ قوس ۱۳۹۲

mandegar 3بخش پنجــم و پایانی

تماشای فلم و سریال
تماشای تلویزیون و خواندن مجلات معمولاً زنان را افسرده می‌کند، زیرا در آن‌ها تصویر زنانِ زیبا با اندام لاغر به وفور دیده می‌شود. هرقدر تعداد بازیگران زیبا و خوش‌اندام در یک فلم یا سریال بیشتر باشد، به همان اندازه احساس نارضایتی از ظاهر و چهره بیشتر می‌شود. به همین دلیل در بیشتر کشورها وجود بسیاری از مجلات که حاوی عکس‌های مدل‌ها هستند در کلینیک‌های پزشکی به‌خصوص معاینه‌خانه‌های پزشکانِ متخصص تغذیه ممنوع شده است؛ زیرا این مجلات شدت احساسات منفی را در میان مردم بیشتر می‌کند.

افسرده‌گی
تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که مردم احساس افسرده‌گی دارند، میزان نارضایتی از ظاهرشان به بیشترین حد می‌رسد. در این مواقع، زنان اندام خود را بزرگ‌تر از مواقع دیگر می‌بینند و حس می‌کنند زشت‌تر شده‌اند.

مجرد بودن
معمولاً افرادی که ازدواج کرده‌اند، دید مثبت‌تری نسبت به ظاهر و اندام خود دارند، اما برعکس داشتن احساسات منفی در میان افراد مجرد تقریباً روال همیشه‌گی و دایم پیدا می‌کند.

خرید لباس
تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از زنان بعد از رفتن به خرید، به‌شدت از شکل بدن خود احساس نارضایتی می‌کنند. دلیل این موضوع این است که آن‌ها در طول مدت خرید ممکن است لباس‌های مختفی را امتحان کنند که برای‌شان کوچک است و هم‌چنین مجبور استند مدت زیادی خود را در آینه مغازه‌های مختلف برانداز کنند که همان‌طور که در بالا گفته شد، اثر منفی روی فرد دارد.

صرف غذای چاشت
زنانی که دچار BDD هستند، حتا با خوردن وعده غذای ظهر هم ممکن است دچار افسرده‌گی شوند و اندام خود را در آینه بزرگ و زشت ببینند. به همین دلیل درصد زیادی از افراد مبتلا به این بیماری، دچار ناهنجاری‌های تغذیه‌یی می‌شوند و حتی بی‌اشتهایی عصبی پیدا می‌کنند.

چرخه قاعده‌گی
معمولا زنان در دوره قبل از شروع عادت ماهانه، بیشترین نارضایتی را نسبت به دوره‌های دیگر تجربه می‌کنند.

اشتباه مغز
حتا لاغرترین زنان هم ممکن است مقابل آینه خود را چاق ببینند که دلیل آن‌هم اشتباه مغز در تخمین اندازه بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد مغز انسان می‌تواند اندازه بدن را تا دوسوم بزرگ‌تر و پهن‌تر از اندازه واقعی و قد را تا یک‌‎سوم کوتاه‌تر از آن‌چه هست، ببیند؛ به همین دلیل است که بعضی از زنان با وجود داشتن اندام لاغر، بازهم به فکر کاهش وزن هستند.

منبع: سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.