هشدار سناتوران امریکایی به کرزی: متوجه عواقب خطرناک آزادسازی زندانیان باشید

- ۱۳ جدی ۱۳۹۲

گروهی از سناتورهای امریکایی در جریان سفرشان به کابل، نسبت به آزادی شتاب‌زده تعداد زیادی زندانی که به حمله به نیروهای امریکایی، نیروهای امنیتی افغانستان و مردم کشور متهم هستند، هشدار دادند.
لنزی گراهام و جان مک‌کین، سناتورهای جمهوری‌خواه امریکایی که بارها به افغانستان سفر کرده‌اند و از حامیان ادامه حضور امریکا در این کشورند، به همراه جان باراسو، یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر با حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان دیدار کرده و درباره اقدامات دولت کابل از جمله آزاد کردن زندانیان بگرام به او هشدار دادند.mandegar-2
مقامات امریکایی معتقدند، این زندانیان از اعضای طالبان یا گروه‌های وابسته به آن هستند که به کشتن ۱۱۷ تن از نیروهای افغانستانی یا نیروهای بین‌المللی متهمند.
این سناتورها همچنین می‌گویند که کرزی شخصاً به آن‌ها در این خصوص اطمینان داده است که هیچ یک از کسانی که به نیروهای ناتو حمله کرده‌اند، آزاد نخواهند شد.
گراهام پس از دیدار با کرزی در این خصوص گفت: اتخاذ چنین تصمیمی ضربه‌یی غیرقابل‌جبران به روابط دوجانبه خواهد زد و کنگره امریکا نیز واکنشی شدید نشان خواهد داد.
هشدار دربارۀ پیامدهای عدم امضای پیمان امنیتی
لنزی گراهام سناتور امریکایی پس از دیدار با حامد کرزی در باره پیامدهای امضا نشدن پیمان امنیتی کابل – واشنگتن هشدار داد.
لنزی گراهام گفت: اگر دولت افغانستان، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن را تا یک ماه دیگر امضا نکند، افغانستان به عراقی دیگر تبدیل خواهد شد.
گراهام تهدید کرد در صورت امضا نشدن پیمان امنیتی امریکا و افغانستان کمک های واشنگتن به افغانستان قطع خواهد کرد.
سناتور امریکایی افزود: امریکا در شرایط کنونی که پیمان امنیتی دو کشور امضا نشده نمی داند چه میزان نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند.
گراهام در عین حال ضمن ابراز امیدواری به امضای سریع پیمان امنیتی کابل – واشنگتن مدعی شد در دیدار با حامد کرزی بسیاری از اختلاف‌های دو طرف در زمینه پیمان امنیتی کابل – واشنگتن بر طرف شده است.
لنزی گراهام تاکید کرد که بدون امضای موافقت نامه امنیتی به زودی، رییس جمهور امریکا نمی‌تواند به ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ تصمیم بگیرد. او گفت حتی اگر رییس جمهور امریکا چنین تصمیمی بگیرد، کانگرس نمی‌تواند بودجه آن را تصویب کند.
امریکا پیش از این پایان سال ۲۰۱۳ را زمان ضرب الاجل خود برای امضای پیمان امنیتی دو کشور اعلام کرده بود.
سناتور گراهام گفت که براساس توافق امریکا و افغانستان، دوسیه های این زندانیان باید در نهادهای قضایی افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد. او گفت: «پیگیری قضایی این زندانیان مردم افغانستان و نیروهای ایتلاف را از جنایت‌کاران خطرناک محافظت می‌کند».
او با ابراز این که دست این زندانیان در خون امریکایی‌ها آغشته است، گفت: «اگر آزادی این‌ها ادامه یابد، تاثیر منفی غیرقابل باور بر آینده روابط ایالات متحده امریکا با مردم و حکومت افغانستان خواهد داشت».
«تجربه عراق را تکرار نمی‌کنیم»
جان مک کین در یک کنفرانس خبری در سفارت ایالات متحده امریکا در کابل گفت: «ما باور داریم که این موافقت نامه برای آینده افغانستان، امنیت این کشور و منطقه حیاتی است. ما اختلاف هایی داریم و با رییس جمهور کرزی در مورد این اختلاف ها صحبت کردیم».
جان مک کین گفت که اختلاف‌ها با حامد کرزی در این رابطه محدود شده است و دو کشور به مرحله‌یی رسیده اند که بتوانند موضوعات مورد مناقشه را در ظرف چند روز یا چند هفته حل کنند. این سناتور امریکایی با اشاره به پیشرفت‌های چند سال اخیر افغانسستان افزود: «اما این را نیز می‌دانیم که در یک زمان حیاتی قرار داریم، زیرا نمی‌خواهیم آنچه در عراق اتفاق افتاد تکرار شود، جایی که ما جنگ را بردیم و به دلیل خروج کامل نیروهای خود، صلح را از دست دادیم».
جان مک کین گفت که در این سفر برعلاوه ملاقات با جوزف دانفورد، فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، با دو تن از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز دیدار کرده است، اما فاش نساخت که با کدام نامزدهای انتخابات دیدار داشته است.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است که حامد کرزی در این دیدار بر شرایط خود برای امضای این موافقت نامه تاکید کرده و گفته است که مردم افغانستان خواهان صلح اند و نمی‌خواهند کشور شان دوباره دچار هرج و مرج و ملوک‌الطوایفی شود. کرزی گفته است: «ما خواستار آغاز عملی و علنی پروسه صلح توام با وحدت و یکپارچگی افغانستان می‌باشیم».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.