وزیر ترانسپورت با تأیید اظهارات گیتس: امریکایی‌ها در تلاش ناکام‌ساختن کرزی بودند!

گزارشگر:22 جدی 1392 - ۲۱ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات افغانستان گفته که دو دیپلمات پیشین امریکایی در تلاش ناکامی حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بودند.
داوودعلی نجفی این اظهارات را پس از آن به زبان آورده که بخش‎هایی از کتاب خاطرات رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا در این مورد رسانه‎یی شد.
آقای نجفی به خبرنگاران گفت که ریچارد هولبروک نماینده وقت باراک اوباما رییس جمهوری امریکا برای افغانستان و پاکستان و پیتر گالبریت معاون امریکایی نماینده سازمان ملل در افغانستان نمی‌خواستند که آقای کرزی در انتخابات ۱۳۸۸ به ریاست جمهوری برسد.
او که در حال حاضر وزیر ترانسپورت افغانستان است، گفت:
“پیتر گالبریت به من زنگ زد و گفت که من شنیده‎ام که شما فردا نتایج مقدماتی انتخابات را اعلام می‎کنید. گفتم بله. گفت: نکن. گفتم: چرا اعلام نکنم، ما به مردم وعده داده‎ایم؟ گفت: من برایت می‎گویم که اعلام نکن. گفتم: نه تو مسئول من هستی و نه امرت برایم قابل تحمیل است.”
به گفته آقای نجفی، این دیپلمات سازمان ملل به دنبال این گفت‌وگو به او هشدار داد که اگر نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، برای تو خوب نیست. اگر تو نتایج مقدماتی انتخابات را فردا اعلام کنی، گور خودت را می‌کَنی.”
به گفته او، تحت این “فشارها” و “بن‌بست سیاسی” که در این مورد پیدا شده بود، کمیسیون انتخابات پذیرفت که دور دوم انتخابات برگزار شود. آقای نجفی افزود که این مقام‌های امریکایی “سوگند” خورده بودند که انتخابات را به دور دوم می‌کشانند.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ با اتهامات گسترده تقلب روبرو شد و کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی افغانستان در آن زمان اعلام کرد که “شواهد واضح و قابل قبولی” مبنی بر تقلبی بودن آرای ۲۱۰ مرکز رای‌دهی در انتخابات در دست دارد که در سراسر افغانستان موقعیت داشته اند.”
ناظران اتحادیه اروپا نیز که از روند انتخابات افغانستان نظارت می‌کردند اعلام کرده بودند که در مورد سلامت حدود یک و نیم میلیون رای ریخته شده به صندق‌ها در انتخابات ۲۰۰۹ تردید وجود دارد که بیش از یک میلیون از این آرا، مربوط به حامد کرزی است.
کمیسیون رسیده گی به شکایات انتخاباتی افغانستان دو ماه را سرگرم بررسی ادعاهای تقلب در انتخابات بود و پس از بررسی ادعاهای تقلب از سوی این کمیسیون، آرای آقای کرزی به زیر ۵۰ درصد کاهش یافت و موجب شد انتخابات افغانستان به دور دوم کشانده شود.
برگزاری دور دوم انتخابات با شرکت آقای کرزی و عبدالله عبدالله زمانی از سوی آقای کرزی در یک نشست مشترک خبری با حضور جان کری سناتور سابق و وزیر خارجی فعلی امریکا مورد تایید قرار گرفت.
پیتر گالبریت به دنبال اختلاف نظر با کای آیده رییس یوناما و فرستاده ویژه وقت سازمان ملل در افغانستان بر سر بررسی ادعاهای تقلب در انتخابات، از سوی بان کی مون دبیر کل این سازمان برکنار شد.
آقای گالبریت پس از ترک سازمان ملل، آقای آیده را “مرد کرزی در سازمان ملل” خواند و او را به چشم پوشی از تقلب گسترده در انتخابات متهم کرد. در مقابل کای آیده ضمن تایید “تقلب گسترده” در انتخابات، اظهارات او را نظر شخصی‌اش خواند.
اخیراً رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا در کتاب خاطراتش نوشته که ریچارد هالبروک نماینده ویژه امریکا برای افغانستان به امید کشاندن انتخابات به مرحله دوم و کنار زدن حامد کرزی از رقیبان او در انتخابات حمایت می‌کرد.
آقای گیتس که در دولت‌های جورج بوش و باراک اوباما به عنوان وزیر دفاع خدمت کرده، در بخشی از این کتاب نوشته: “همه چیز بسیار زشت بود؛ دامن همکار ما، رییس‌جمهوری افغانستان لکه دار شد و دستان ما هم آلوده شد.”
اما کایتلین هایدن، یک سخنگوی کاخ سفید، ادعاهای آقای گیتس را به شدت رد کرد و گفت: “منافع امریکا در یک افغانستان با ثبات و انتخابات دموکراتیک و قابل قبول برآورده می‌شد نه در کمک به کامیابی یا شکست یک نامزد خاص.”

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.