هموطنان هندو و سیکهـ‌ درس رواداری مذهبی داده‌اند

گزارشگر:دوشنبه 23 حوت 1395 - ۲۲ حوت ۱۳۹۵

شورای سیکهـ ها و هندوباوران افغانستان، به‌تازه‌گی “جشن هولی” خویش را که همه‌ساله به تاریخ ۱۳مارچ برگزار می‌شود، به پاس احترام به خون شهدای اخیر و غم‌شریکی با خانواده‌های قربانیان لغو کرده‌اند.
آن‌ها در پیام کوتاهی گفته‌اند که در غم هوطنان خویش شریک هستند و به پاس احترام به خون شهدا جشن هولی را برگزار نخواهند کرد.
mandegar-3در این پیام آمده است: “انسانیت زنده است و وابسته به دین و باورها نیست.”
این درحالی است که در شش ماه پسین دست‌کم ۶ تن از هموطنان اهل هنود و سیکهـ های ما در حوادث جداگانۀ جنایی کشته و زخمی شده‌اند. در آخرین مورد “لالا دلسوز” در ولایت کندز ترور شد. عاملان قتل او تا هنوز بازداشت نشده اند. در ولایات کندهار و ننگرهار نیز هموطنان هنود و سیکهـ های افغانستان مورد حمله قرار گرفته‌اند.
هندوها و سیکهـ های افغانستان که از ساکنان اصیل کشور محسوب می‌شوند، اما سوگمندانه تا هنوز هم به چشم مهاجر، بیگانه و اجنبی با آن‌ها برخورد صورت می‌گیرد.
در چند دهۀ پسین اطلاعات دقیق و موثق از غصب و چور خانه‌های‌شان در کابل و برخی ولایات وجود دارد. باورها بر این است که ترور آن‌ها نیز ریشۀ مذهبی- دینی دارد و به خاطر نامسلمان‌بودن از بین برده می‌شوند.
هندو و سیکهـ های کشور با وجود همۀ نامهربانی‌ها و جفاهایی‌که بر آن‌ها روا داشته شده است، امروز برای دیگر شهروندان افغانستان درس رواداری مذهبی و وطن‌دوستی داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.