یک مقام امریکایی: موافقتنامۀ امنیتی را با کرزی امضا نمی‌کنیم

گزارشگر:23 دلو 1392 - ۲۲ دلو ۱۳۹۲

امریکا در حال در نظر گرفتن این مساله است که تا زمان کنار رفتن حامد کرزی از ریاست جمهوری برای نهایی سازی معاهده امنیتی دوجانبه با افغانستان و تصمیم گیری در خصوص تعداد سربازان باقی مانده در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ صبر کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام بلند پایۀ امریکایی گزارش داد: اگر حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان قصد ندارد بخشی از راه حل باشد ما مجبور خواهیم شد که راهی برای عبور از او پیدا کنیم.mandegar-3
وی افزود: عملاً نشان داده شده که کرزی صراحتاً معاهده امنیتی را ممکن است امضا نکند. وی دیگر صدای مردم افغانستان نیست.
کاخ سفید در پاسخ به سوالی در خصوص این گزارش عنوان کرد که همچنان به اظهارنظرهای قبلی در خصوص این مساله پایبند است. امریکا تمایل دارد پس از خروج رسمی نیروهای امریکایی در پایان سال جاری میلادی از افغانستان بیش از ۱۰ هزار سرباز را به منظور مبارزه با تروریسم وآموزش نیروهای افغان همچنان در این کشور حفظ کند.
کاخ سفید عنوان کرد که بدون توافق دو جانبه امنیتی با افغانستان همه نیروهای امریکایی در پایان سال جاری میلادی از این کشور خارج خواهند شد و حامد کرزی، در خصوص این توافق باید طی چند هفته باقی مانده تصمیم گیری کند.
روزنامه وال استریت ژورنال عنوان کرد که برنامه بازبینی شده برای خروج سربازان از افغانستان براساس یک طرح داده شده از جانب پنتاگون در ماه جنوری انجام شده است و شامل حفظ ۱۰ هزار سرباز امریکایی در افغانستان پس از سال جاری میلادی در تعداد محدودی از پایگاه‌ها می‌شود.
این طرح عنوان می‌کند این سربازان طی دو سال از افغانستان خارج شده و همه سربازان امریکایی به جز پرسنل نظامی در محل سفارت امریکا در افغانستان تا پایان دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در اوایل سال ۲۰۱۷ از افغانستان خارج خواهند شد.
براساس این گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این طرح بازبینی شده به ارتش امریکا اجازه خواهد داد تا یا ۱۰ هزار سرباز را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حفظ کنند و یا دستور به خروج همه سربازان تا پایان سال جاری میلادی از این کشور دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.