«کمیتۀ گزینش» بر وفق مراد کرزی عمل کرده است

گزارشگر:محمد هارون مجیدی - ۰۶ اسد ۱۳۹۲

کمیتۀ گزینش برای تعیین ۹ کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، فهرست ۲۷ نفری را به رییس‌جمهور کرزی ارایه کرده است.
فضل‌هادی مسلمیار عضو کمیتۀ گزینش و رییس مجلس سنا روز گذشته نام‌های ۲۷ نفری را که گزینش کرده اند، به رسانه‎ها اعلان کرد.
او گفت که آن‌ها در گزینش این افراد اصل مشارکت ملی، دانش، شایسته‌گی و تجربۀ کاری و دیگر مواردی را که در قانون به آن اشاره شده، در نظر گرفته اند.
اما برخی استادان دانشگاه و اعضای مجلس نماینده‏‎گان می‎گویند که کمیتۀ گزینش بر وفق مراد رییس‎جمهور کرزی عمل کرده است.
آن‎‏ها می‌گویند که برخی از کسانی که در این فهرست توسط کمیتۀ گزینش به ریاست‌جمهوری معرفی شده‌اند، سواد، لیاقت و محبوبیت در میان مردم ندارند، اما چون از طرف‌داران حکومت هستند، گزینش شده‌اند.
شهلا فرید استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه کابل و یکی از کسانی که خودش را به کمیتۀ گزینش معرفی کرده بود، به روزنامۀ ماندگار گفت: «کمیتۀ گزینش از میان نزدیک به سه صد نفری که درخواست داده بودند، صد تن آن‌ها را گزینش کردند و در ترکیب کسانی که درخواست داده بودند، چهارتن از آنان از دانشکدۀ حقوق بودند که متأسفانه به اساس گفتۀ کمیتۀ گزینش و به‌ خاطر «مشارکت ملی» این چهار تن که در ملیت تاجیک بودند، داخل شده نتوانستند.»
استاد شهلا فرید می‌گوید که در کمیتۀ گزینش مسایل قومی و ملیتی زیادتر وجود داشته و کسانی که انتظار می‌رفت باید به رییس‏جمهور معرفی شوند، از این ترکیب بیرون ساخته شده‌اند.
او افزود: « من خانمی را می‌شناسم که در این جمله آمده که کاملاً بی‌سواد است، اما چون از لحاظ ملیتی مربوط به ملیت خاص است، او باید بماند و سهم داشته باشد.
او گفت: در پهلوی این که ترکیب ملی در این گزینش رعایت نگردیده است، ترکیب جنسیتی نیز مد نظر گرفته نشده است.»
استاد فرید گفت: در فهرستی که کمیتۀ گزینش به رییس‎جمهور کرزی فرستاده، اصول تخصص، شایسته‌سالاری، سواد، شفافیت و صداقت در نظر گرفته نشده است.
او تصریح کرد: «کسانی که در این فهرست شامل هستند، از پیش تنظیم شده بودند و کسانی که درخواست داده بودند، به آن‌ها توجه نشده است، این موضوع سبب خواهد شد تا کسانی که در این ترکیب حضور دارند مصدر خدمت شده نتوانند.»
در این حال، داکتر نقیب‌الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان نیز بدین باور است، کسانی که در ترکیب این لیست شامل هستند، بسیار به عجله انتخاب شده‌اند و چهره‌هایی در این فهرست شامل هستند که بسیاری از آن‌ها با حکومت نزدیک هستند و بر اساس روابطی که داشته اند، انتخاب گردیده اند.
فایق با بیان این‌که در این فهرست کسانی هستند که چهره‌های آن‌ها و پیشینۀ شان برای مردم معلوم نیست و این موضوع تشویش را به میان می‌آورد که آن‌ها خدمت کرده می‌توانند و یا خیر؟
افزود: «در میان کسانی که درخواست داده بودند، تعداد زیادی از کسانی بودند که کارنامه‌های آن‌ها برای مردم معلوم بود و از یک اعتماد در میان مردم برخوردار بودند، اما در این فهرست متأسفانه از آن‌ها نام‌برده نشده است و معلوم می‌شود پنج نفری که در کمیتۀ گزینش حضور داشتند، بین خود سهمیه گرفته اند تا کسانی را که آن‌ها می‌خواهند و از ملیت و مناطق خودشان است در این فهرست معرفی کنند.»
این عضو مجلس بدین نظر است که دولت در قسمت انتخاب و حضور یک تن از اعضای جامعۀ مدنی در ترکیب این کمیته دخالت داشت و نگذاشت تا نماینده‌یی از جامعۀ مدنی در کمیتۀ گزینش حضور داشته و این پنج تنی که بودند، همه از یک قماش بودند و زد و بندهایی هم در میان خود داشتند.
آقای فایق بودن کمیتۀ گزینش را یکی از مواردی میداند که منجر به کم ساختن مداخلات دولت در امور انتخاب می‌گردد، اما می‌گوید که در این هم حکومت از چال خود استفاده کرد و کسانی را در این کمیته گماشت که همه هم فکر و هم‌سو با آن‌ها بودند؛ ترکیبی را که نماینده‌گان مردم در مجلس در نظر گرفته بودند، رعایت نشده است.
همچنان، محمود صیقل عضو ایتلاف ملی با انتقاد از ترکیب کمیتۀ گزینش در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: از جملۀ ۶ عضو این کمیته (کمیتۀ گزینش) ۵ تن آنان از مقام‌های ارشد دولت فعلی هستند که اکثراً به خواست و امضای آقای کرزی انتخاب شده‌اند. ششمین عضو که قرار است یک فعال مدنی باشد، هنوز در کمیتۀ راه نیافته است. »
او نوشته است: «پس خود حدس بزنید که این کمیته در فهرست ۲۷ نفری خود کی‌ها را باید برگزیده باشد! باوجود انتخاب کمیشنرهای نو برای کمیسیون مستقل انتخابات، من هنوز هم بالای استقلالیت آن جداً شک خواهم داشت.»
اما فضل‌هادی مسلمیار می‎گوید که فهرست ۲۷ نفری را بر بنیاد قانون اساسی گزینش کرده و به رییس‌جمهور پیشکش کرده‌اند.
به گفتۀ او، بر بنیاد مادۀ هفتم قانون صلاحیت‌ها و اختیارات کمیسیون مستقل انتخابات، شخصی عضو این کمیسیون انتخاب شده می‌تواند که دارای شرایط ذیل باشد:
تنها تابعیت افغانستان را داشته و حد اقل تا درجۀ لیسانس تحصیل کرده باشد. از شهرت خوب برخورد دار بوده باشد. فرد دارای درجۀ لیسانس ۵ سال تجربۀ کاری و بالاتر از آن دارای سه سال تجربه کاری باشد، سن ۳۰ سال را تکمیل کرده باشد و در جرایم ضد بشری دخیل نباشد و در زمان وظیفه و تصدی به کدام حزب سیاسی ارتباط نداشته باشد. آقای مسلمیار گفت که کمیتۀ گزینش با در نظر داشت مواد قانون این لیست را ترتیب داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.