خلیل‌زاد در کابل: از تأمیـن صلـح سـراسری و پایـدار اطمینـان می‌دهـم

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۸

ماندگار: زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان دیروز و پس از پایان نهمین دور گفت‌وگوهایش با طالبان به کابل آمد و علاوه بر مسوولان حکومت وحدت ملی با شماری از سیاسیون نیز دیدار داشت. او در این دیدارها از تأمین صلح سراسر و پایدار اطمینان داده است.
جزییات کامل این دیدارها تاهنوز همه‌گانی نشده، اما به صورت کُلی برخی از موضوعات مطرح شده در این دیدارها در خبرنامه‌های جداگانه پخش شده اند.
mandegarمنابع می‌گویند که متن موافقت‌نامۀ صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا نهایی شده است.
با این حال، برخی منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که ایالات متحده به‌دنبال به تعویق انداختن تاریخ تدویر انتخابات ریاست‌جمهوری می‌باشد.
ریاست حکومت وحدت ملی ساعاتی پس از پخش خبر آمدن خلیل‌زاد به کابل اعلام کرد که جزییات توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان را دریافت کرده و پس از مطالعه و بررسی دقیق موافقت‌نامه، دیدگاه‌های خود را با نماینده ویژه امریکا شریک خواهد ساخت.
صدیق صدیقی، سخنگوی این ریاست دیروز در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل گفت که محمداشرف غنی و شماری از اراکین دولت، از دیروز بدین‌سو دوبار با آقای خلیل‌زاد دیدار کرده‌اند.
او گفت که در این دیدارها، نمایندۀ خاص امریکا جزییات مذاکرات صلح در ده ماه گذشته و تفاهم‌نامه را با مقامات افغانستان شریک ساخته است.
آقای صدیقی گفت: «حکومت با درنظرداشت منافع ملی و خواست اکثریت مطلق مردم برای صلح پایدار، روی جزییات موافقت‌نامه مطالعه و غور خواهد کرد. او تأکید کرد که صلح اولویت جدی حکومت افغانستان است؛ اما تلاش‌های متحدین ما برای تأمین صلح وقتی نتیجه خواهد داد که طالبان وارد گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان شوند و خشونت‌ها پایان یابد و آتش بس برقرار گردد».
آقای صدیقی از تلاش‌های جامعۀ جهانی برای حمایت از «نقشۀ راه صلح حکومت افغانستان» قدردانی و تأکید کرد که امیدواریم این تلاش‌ها منجر به گفت‌وگوی مستقیم میان طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان شود.
صدیق صدیقی گفت که مردم افغانستان بیشترین آسیب را از جنگ تحمیلی طالبان دیده‌اند. همچنان، دولت و جامعۀ جهانی در هژده سال گذشته بهای سنگین برای حفظ جمهوریت پرداخته‌اند. ما با تمام قوت از این ارزش‌ها دفاع خواهیم کرد.
سخنگوی ارگ گفت که اشرف‌غنی از زلمی خلیل‌زاد خواسته است که جزییات سند را با اقشار سیاسی شریک سازد.
وحید عمر، مشاور ارشد محمد اشرف غنی در امور روابط عمومی و استراتژیک نیز اعلام کرده که زلمی خلیل‌زاد یک کپی از پیش‌نویس موافقت‌نامۀ نهایی میان امریکا و طالبان را فقط به آقای غنی نشان داده است.
او پیش از این در صفحه رسمی توییترش نوشته بود که آقای خلیل‌زاد یک کپی از این موافقت‌نامه را در اختیار رییس حکومت قرارداده ولی بعداً تصحیح کرد که فقط یک نسخه به آقای غنی نشان داده شده، ولی به او تحویل داده نشده است.
ریاست حکومت وحدت ملی نیز اعلام کرده که آقای خلیل‌زاد با محمداشرف غنی دیدار کرده، ولی جزییاتی از این دیدار ارایه نکرده است.
در همین حال، ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرده که زلمی خلیل‌زاد در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی «از تامین صلح سراسری و پایدار» به او اطمینان داده است.
بعد از پایان دور نهم مذاکرات، آقای خلیلزاد اعلام کرد که در آستانه توافق با طالبان است، توافقی که به گفتۀ او: «خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند».
ریاست اجرایی افغانستان اعلام کرده که آقای خلیل‌زاد، آقای عبدالله را در جریان آخرین جزییات مذاکرات امریکا و طالبان قرار داده است.
این نهاد افزوده که آقای خلیل‌زاد در جریان سفرش به کابل با تمام طرف‌ها مذاکره و گفت‌وگو خواهد کرد.
همزمان بااین، شماری از رهبران سیاسی افغانستان دیروز در خانۀ رییس‌جمهور پیشین با زلمی خلیل‌زاد دیدار کرده‌اند.
دفتر حامد کرزی با نشر اعلامیه‌یی گفت که در این دیدار محمد یونس قانونی، حاجی محمد محقق، سید حامد گیلانی و شماری دیگر از بزرگان و متنفذین کشور حضور داشتند.
بربنیاد خبرنامۀ دفتر حامد کرزی، در این دیدار در مورد پیشرفت‌های اخیر در پروسه صلح افغانستان گفت‌وگوی مفصل و همه‌جانبه صورت گرفت و حاضرین در جلسه با تأکید بر تأمین صلح سرتاسری و پایدار در کشور، نگرانی‌های شان را در رابطه به اقدامات بعدی در پروسه صلح، قطع جنگ و خشونت در کشور،‌ جدول زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سایر مسایل مرتبط به صلح با آقای خلیل‌زاد مطرح کردند.
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا به کابل آمده است تا جزییات موافقت‌نامۀ صلح با طالبان را با رهبران حکومت و جریان‌های سیاسی شریک سازد.
دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان ۳۱ اسد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت.
پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجۀ امریکا اظهار امیدواری کرده بود که دو طرف تا روز اول سپتامبر، یعنی دیروز به توافقی دست یابند.
از سویی، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا گفته بود که در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، نیروهای نظامی امریکا در یک منطقه افغانستان حضور خواهند داشت.
او به فاکس‌نیوز گفته بود که پس از امضای توافق‌نامه با طالبان، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان با کاهش حدود سی درصدی، به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دو روز پیش در توییتی نوشت که دور نهم مذاکرات با طالبان «با کامیابی» به پایان رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.