بهاوی با «یک‌پا» در سـکوی پنجم جهان ایسـتاد

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

شهرام
کمیتۀ ملی المپیک افغانستان می‌گوید که نثار احمد بهاوی ورزشکار «شجاع» و با «غرور» افغانستان با «یک‌پا» در سکوی پنجم جهان ایستاد.
نثار احمد بهاوی در چهار بازی،‌ دو حریف خود را شکست داد؛ اما او در بازی‌ دوم و آخرش به دلیل آسیب‌دیده‌گی شدیدی که از ناحیه پا داشت، مسابقه را به رقبایش واگذار کرد.
مسوولان کمیتۀ ملی المپیک همچنان گفته‌اند: از کاروان ورزشی افغانستان که قرار است روز سه شنبه به کابل برگردند، به گونۀ باشکوهی تجلیل به عمل می‌آورند.
عارف پیمان سخنگوی کمیتۀ ملی المپیک به روزنامۀ ماندگار گفت که پس از مصدوم‌شدن پای آقای بهاوی داکتران موظف برایش گفته بودند که در مسابقه اشتراک نکند؛ مگر او با احساس غرور و شهامتی که داشت با پای زخمی در مسابقه اشتراک کرد.
او گفت:‌ این‌هم جای افتخار است که در بین ۱۶ کشور جهان بهاوی با یک پا مبارزه کرد و در سکوی پنجم قرار گرفت.
او افزود: اگر آقای بهاوی در مسابقه اشتراک نمی‌کرد در حقیقت در مقام شانزدهم قرار می‌گرفت.
او گفت:‌ به فرمان ریاست‌جمهوری قرار است روز سه شنبه هنگام برگشت قهرمانان، از آن‌ها به گونۀ با شکوهی تجلیل به عمل آید.
روح‌الله نیکپا ورزشکار مدال‌آور افغانستان نیز در پیامی از نثار احمد بهاوی قدردانی کرده است.
آقای نیک‌پا در صفحۀ فیسبوک‌اش ضمن تبریک گفتن مدال شجاعت به بهاوی، خطاب به او گفته است:»نزد من و میلیون‌ها انسان دیگر، تو «بهترین قهرمان» دور المپیک ۲۰۱۲ لندن هستی چون آن‌چه تو به نمایش گذاشتی، کاملاً بی‌مثال بود.»
در پیام آقای نیکپا می‌خوانیم: «آری… می‌دانم… دکتوران آلمانی از سبب زخم‌ها و دردهای عمیقت، به تو توصیه کرده بودند تا برای همیش با عشقت، تکواندو، خدا حافظ بگویی؛ ولی، تو بی‌باکانه و فداکارانه زخم‌ها و دردهای سوزان را به مبارزه طلبیدی و برای نیک‌نامی کشور و مردمت، شجاعانه و مردانه تا آخرین و دردناکترین حد ممکن مبارزه کردی».
روح الله نیکپا، در وزن ۶۸ کیلوگرام، با نتیجه ۱۲ بر ۵، حریف لهستانی‌اش را کنار زد و سپس با دو پیروزی (۱۴ بر ۲ مقابل دیوید بوئی و ۵ بر ۳ مقابل مارتین استمپر بریتانیایی)، یک مدال برنس برای افغانستان به دست آورد.
مدال نیکپا نخستین مدال افغانستان در المپیک لندن و دومین مدال این کشور در تاریخ المپیک است.
در این حال، ناصر هوتکی کارشناس رشته تیکواندو به دویچه‌وله گفته است که مشکل اصلی باخت بهاوی مشکل تخنیکی فدراسیون تکواندو و نبود افراد متخصص در تیم اعزامی لندن بود.
آقای هوتکی می‌گوید: این کاروان ورزشی نه؛ بل‌که  کاروان هیأت اداری و کارمندان بلند رتبه کمیته ملی المپیک بود که در ترکیب خود چند ورزشکار هم داشت.
آقای هوتکی ابراز کرد:‌ در سفر کاروان المپیک افغانستان به‌ سوی لندن، نه داکتری بوده نه فیزیوتراپی و نه روانشناسی.
او می‌گوید: المپیک جهت تغذیه ورزش‌کاران نیز کدام ر‍ژیم خاصی در نظر نگرفته است، فقط با برخی از رستورانت‌ها قرارداد می‌بندند که ورزش‌کاران در آن‌جا به بهانه انرژی، قابی‌پلو بخورند.
او می‌گوید: تاکنون پای نثار احمد بهاوی چهار پنج بار عملیات شده است و در جریان مسابقه نیز مصدوم بود.
ناصر  هوتکی می‌گوید: مصدومیت پای بهاوی دلیل فرعی شکست او بود، چون در مسابقه دوم بسیار پر قدرت می‌رزمید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.