ناتو: مقامات افغانستان در مبارزه با فساد کار عملی نمی‌کنند

- ۳۱ سنبله ۱۳۹۱

اندرس فوگ راسموسن ناتو گفته است که «کدام شتابی برای بیرون رفتن (نیروها از افغانستان) وجود ندارد». با این هم ممکن بسیاری کشورها نتوانند به سرعت کافی نیروهای‌شان را بیرون بکشند.
بسیاری دیگر به موفقیت این ماموریت باور ندارند. علاوه براین با هرسربازی که کشته می‌شود، حکومت‌ها برای توجیه عملیات نظامی‌شان در افغانستان با مشکل مواجه می‌شوند. سیمون گس، نماینده ملکی ناتو تراز نامه‌یی‌که از اوضاع ارایه نموده است، بسیار بدبینانه به نظر می‌رسد. او گفته است: «اینطور نیست، همین‌که این پروسه ختم شد، درپایان ما یک ارتش افغان خواهیم داشت که مانند ارتش امریکا بجنگد».  اما ناتو به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته است. او افزوده است: «من کاملاً مطمینم که ما در پایان سال ۲۰۱۴ به اوضاعی دست می‌یابیم که نیروهای مسلح افغانستان قادر می‌باشند امنیت کشورشان را فراهم سازند».
آیا اوضاع به زودی عادی می‌شود؟
تا پایان ۲۰۱۴ بسیاری نیروهای خارجی بیرون می‌روند. تا آن زمان باید سربازان خارجی به سربازان افغان آموزش بدهند. اما همین حالا این همکاری دچار شک و تردید شده است. پس از حملات مکرر بر سربازان آیساف توسط نیروهای امنیتی افغانستان، ناتو به طور موقت گزمه‌های مشترک با نیروهای افغان را لغو کرد.  گس، قبول می‌کند که این امر وظیفه را به عقب می‌اندازد.
او می گوید: «طبعاً این کار، سربازان ما را هنگامی که با شرکای افغان‌شان همکاری می‌کنند،  محتاط تر و مراقب تر می‌گرداند. اما ما از این وضع نجات می‌یابیم. من امیدوارم که  با گذشت زمان این تدابیر احتیاطی اضافی دوباره از میان بروند و بتوانیم دوباره به حالت عادی برگردیم».
گس تاثیرات فیلم توهین‌آمیز نسبت به اسلام را که درسطح جهانی اعتراضاتی را علیه سفارتخانه‌های غربی برانگیخت ارزیابی نموده است. در کابل نیز این فیلم منجر به تظاهرات خشونتبار گردید. او احساسات بسیاری مسلمان‌ها را درک می‌کند، اما تاکید می‌کند که این نمی‌تواند خشونت و تخریب‌کاری را توجیه نماید. با اینهم او گفته که این اعتراضات «برای ماموریت ما کدام عقبگرد ستراتژیک نیست».

فساد مانع پیشرفت‌ها است
گس گفته است که فساد اداری مشکل اولی را تشکیل می‌دهد. به گفته او، مقامات افغانستان صرف از مبارزه علیه فساد سخن به میان می‌آورند، اما در عمل کاری نمی‌کنند. او افزوده:
«برخی مواردی هستند که به اداره دادستانی کل افغانستان فرستاده شده اند، اما اقدام حقوقی علیه آن صورت نگرفته است».
بنا بر اظهارات او رییس‌جمهور حامد کرزی همیشه چیزهایی در مورد فساد انجام می‌دهد، اما  پیشرفت‌های آن اندک اند.

مناسبات با حامد کرزی از چه قرار است؟
در حالی‌که بسیاری در غرب او را متهم به فساد می‌نمایند و می‌گویند خودش آلوده به فساد است و بسیاری افغان‌ها او را مورد حمایت غرب می‌دانند؛ گس دراین مورد چیزی نگفت. او فقط افزود: «ما با همدیگر مناقشاتی داشته‌ایم. ما اختلاف نظر سیاسی داریم. اما در کل آنچه به استراتژی تعلق می‌گیرد، ما کاملاً در یک خط قرار داریم».
آنچه بسیار مهم می‌باشد این است که نماینده ناتو اضافه کرده است: «کرزی آدم ما در کابل نیست. کرزی توسط مردم افغانستان انتخاب شده است».
کار مهمتر از امنیت
گس، درپایان ترازنامه‌اش گفته است که ناتو نمی‌تواند شورشیان طالب را کاملا شکست بدهد و افزوده است: «برای تامین صلح در افغانستان به یک پروسه صلح ضرورت است». طالبان نیز به طور فزاینده‌یی گزینه‌های صلح را مطرح می‌کنند. در پایان برای افغان‌ها مسایل روزمره زنده‌گی مانند کار، آب  و یا برق مطرح می‌باشند. به همه این مسایل  موریتس جوشیم هالندی جانشین گس می‌پردازد. به گفته  راسموسن دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی،  او افغان‌ها را در دوران گذار به «یک افغانستان دارای حاکمیت و مطمینا یک افغانستان دموکراتیک» همراهی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.